גיל נדל משרד עורכי דין

 

האם איחור בהובלה מצדיק אי-תשלום בעדה?

 
עוד בנושא
בית המשפט: סוכן אוניה ייהנה מתקופת התיישנות מקוצרת כמו מוביל ימי
הספק והנמל יישאו באחריות משותפת לנזק למטען מיובא
נכשלה תביעת חברה נגד הדואר בגין אי-הוכחת נזק
סוכן של מוביל ימי יפוצה בגין מכולות שלא הושבו
עוד בנושא
תביעת ביטוח נגד יצרנית המקררים Sharp לא תתברר בישראל
באילו מקרים יכול ורשאי המבטח לסרב לפצות בגין נזק למטען?
מי הזמין את ההובלה? על הכרעה בתביעת מוביל נגד סוכן מכס
פסיקה תקדימית בארה"ב: תביעת שיפוי של משלח בינלאומי נגד מוביל אווירי לא כפופה להתיישנות המקוצרת באמנת
היכן מסתיימת אחריות מוכר סחורה בתנאי FOB?
חברת תעופה תפצה נוסע בגין נזקים שנגרמו עקב עיכוב בטיסה
האם המשלח הבינלאומי יוכר כמוביל ימי או מוביל אווירי?
המכולה נגנבה מהחניון – המובילים וחברת השמירה יפצו
פסק דין נוסף בענין אחריות הנמל לנזקים שנגרמו למכולות
הנמל יפצה גם בגין נזקים עקיפים
הפניקס נגד צים – פרק נוסף בשאלת מקום השיפוט
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
סעיפי שיפוט והוראות התיישנות – עדכוני פסיקה
סדקים בחומת ההתיישנות של אמנת ורשה
על חשיבותם ומשמעותם של סעיפי שיפוט
כיצד ניתן להוכיח נזק? ומהי רשומה מוסדית?
מתי מתחיל מרוץ ההתיישנות בתביעה נגד מוביל ימי ?
שימוש ב-express release ככלי ראייתי ופרשני
אחריות הנמל לנזקים למכולות - שני פסקי דין חדשים
הובלה ימית: סעיפי שיפוט דומים, שופטת זהה, והחלטות שונות
מבטחים ומשלחים – היזהרו גם אתם! התיישנות מקוצרת בהובלה ימית
נמל אשדוד לא חויב בפיצוי בגין מכולה שנעלמה
ההתיישנות חסמה את המשלח
כשלון בתביעה לפיצוי בגין נזק למכולות
חובת מתן הודעה על נזק למטען אווירי: לא מחית – הפסדת!
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
המלחמה והמטענים – מי ישלם את העלויות הנוספות והנזקים?
משפט ימי - על חשיבות הביטחון והיציבות בסחר הבינלאומי
מי ישלם עבור השהיית מכולות / מכולות ריקות שלא הוחזרו?
כיצד נוצרת התחייבות לתשלום דמי השהייה? איך מחשבים את דמי ההשהייה?
על התחייבות השולח שלא לנטוש את המטען, ועל תוקפן של האותיות הקטנות שבשטר המטען
על מוביל שלא הצליח להוכיח את תביעתו לקבל דמי מכולה
סוכן אוניה חויב לפצות יבואן בגין נזק למטען שנגרם במהלך ההובלה
ניתן להעלות טענת קיזוז גם לאחר חלוף תקופת ההתיישנות המקוצרת
תקופת התיישנות מקוצרת - חיזוק נוסף על ידי בית המשפט העליון
העדר קשר סיבתי: המוביל הימי התרשל, לטובין נגרם נזק, ובכל זאת המוביל לא חויב בתשלום פיצויים
זכות עיכבון של סוכן אוניה
תביעה כספית של מוביל ימי שנדחתה בשל העדר ראיות בכתב
לתשומת לב סוכני האוניה והמשלחים - איך לא נכון לתבוע דמי השהיית מכולה
על תוקפו הראייתי של שטר המטען - בעקבות פסק הדין בענין ספקטור
שחרור מטען ללא שטר מטען מקורי – על פסק דינו האחרון של בית משפט השלום ברחובות
עוד בנושא

עו"ד גיל נדל, גלעד פז

 

בית משפט השלום בחיפה החליט אחרונה, לקבל תביעה של מוביל יבשתי נגד חברת סוכני מכס, בגין אי-תשלום דמי הובלה. הנתבעים לא הכחישו את עצמם קיום ההובלה, אלא טענו שההובלה התבצעה באיחור של מספר שעות, דבר שמצדיק אי-תשלום בעדה. בית המשפט דחה את הטענה וקיבל את התביעה במלואה.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

 

חברה העוסקת במתן שירותי הובלה יבשתית, תבעה סוכן מכס בשל אי-תשלום סכום של כ-2,000 ש"ח בעד הובלה שבוצעה, מנמל אשדוד למפעל באזור התעשייה משגב.

 

סוכן המכס טען כי המטען הגיע ליעדו רק בשעה שש בערב, ולא בשעה שלוש כפי שסוכם בין הצדדים, וכי איחור זה מצדיק שלא לשלם בעד ההובלה.

 

הסתבר, כי איחור זה נבע הן מאיסוף מאוחר של המשלוח, והן משום שאותה משאית ביצעה הובלה נוספת באזור. סוכן המכס טען שמדובר בהפרה יסודית של ההסכם בין הצדדים, המצדיקה אי-תשלום בעד ההובלה.

 

מכיוון שהתביעה הוגשה בסדר-דין מקוצר, אין לנתבעים זכות אוטומטית להגיש כתב הגנה, אלא שהיה עליהם לבקש רשות להתגונן.

 

הכלל אשר נקבע בפסיקה הוא שיש לאפשר לנתבעים בהליך זה אפשרות להתגונן, כל עוד בפיהם טענת הגנה כלשהי, אפילו טענה דחוקה, ובלבד שאינה "הגנת בדים".

 

סוכן המכס טען עוד, כי הסכים לשלם בעד הובלה רגילה ולא בעד הובלה מיוחדת.

 

החלטת בית המשפט:

 

בית המשפט קבע כי טענת סוכן המכס, כי מימד הזמן היה חשוב מאד בהובלה זו- אינה נתמכת במסמכים. כלומר, לא הוכח שסוכן המכס ציין בהזמנת העבודה שיש להפקיד על ביצוע ההובלה תוך מספר שעות מסוים.

 

בית המשפט ציין כי שירות ההובלה סופק בפועל, ובאותו היום, ועל כך אין מחלוקת, ולמרות זאת, סוכן המכס בחר שלא לשלם בעד ההובלה. עוד צוין, כי סוכן המכס גבה את עלות ההובלה מצד ג' (לקוחו).

 

בית המשפט קבע שסוכן המכס לא הוכיח את ההבדל בעלות הובלה רגילה לעומת הובלה מיוחדת, ולכן, יש לדחות את טענתו במישור זה.

 

בסופו של דבר, הכריע בית המשפט כי טענת ההגנה של סוכן המכס הינה דחוקה ובלתי משכנעת, ומהווה "הגנת בדים", ולכן, בפועל, קיבל את התביעה במלואה.

 

[תא"ק (שלום חיפה) 43273-12-10 הרשם אפרים צ'יזיק, החלטה מיום 18.6.12, לא צוינו שמות ב"כ הצדדים].

 

הערות:

 

במקרה זה, מתח בית המשפט ביקורת מרומזת על סוכן המכס, משום ששירות ההובלה סופק בפועל ובאותו היום, ולמרות זאת, לא שילם סוכן המכס בעד השירות, גם לא באופן חלקי.

 

יתכן בהחלט שאם סוכן המכס היה משלם למוביל היבשתי חלק מדמי ההובלה, ומתגונן בבית המשפט בנוגע ליתרת הסכום שלטענתו אינו חייב לשלם בשל האיחור, היה בית המשפט מאפשר לו להתגונן בתביעה זו.