גיל נדל משרד עורכי דין

 

למי שייכים הלקוחות?

עוד בנושא
בית המשפט: מה שמותר למוביל הימי, מותר גם לאחרים
בית המשפט: משלח אינו צריך לבלוש אחרי יבואן בקשר לתוכן המשלוח
העליון מאשר: תביעה נגד משלח אמריקאי תתברר בישראל
נכנסו לתוקף תקנות חדשות המגבירות את חובת הגילוי בהצעות מחיר של משלחים בינלאומיים
עוד בנושא
בית המשפט קבע שוב: תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל
האם תניית שיפוט ייחודית בחוזה/שטר מטען תכובד בכל מצב?
תביעת שיפוי של משלח נגד מוביל אווירי- כפופה להתיישנות מקוצרת
מי שאין בידיו שטר מטען מקורי- לא זכאי לקבל את הסחורה
תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל? הדעות בנושא חלוקות
מה היקף השירותים הנלווים שמשלח בינלאומי נדרש לספק ללקוחותיו?
אין לסלק על הסף תביעה נגד מוביל אווירי בגין נזק למטען
מתי יעניק בית המשפט פטור למוביל הימי ולמשלח הבינלאומי מאחריות למטען שהגיע באיחור?
יבואן שתבע חברת תעופה יחשוף בפניה נתוני רווחיות
תביעה נגד משלח בינלאומי מגרמניה תתברר בישראל
בפעם הנוספת: מסוף המטענים סוויספורט לא יהנה מהגבלת אחריות של מוביל אווירי
על מי מוטלת האחריות במקרה של גניבת מכולה?
האם סוכן אנייה אחראי לפצות את המדינה בגין נזק שגרמה האניה?
לא מסרת סחורה במקום המוסכם? הנטל ההוכחתי עובר אליך
מי יפצה את בעלי המכולות? בעקבות טביעתה של MOL Comfort
המשלח, האורז או המבטח- מי יישא באחריות למטען שניזוק?
המוביל הימי והמשלח הבינלאומי אינם אחראים לאיחור בהגעת המשלוחים לנמל היעד
הספק והנמל יישאו באחריות משותפת לנזק למטען מיובא
משלח בינלאומי יישא באחריות לנזק למשלוח של תכשיטים
בית המשפט: ממ"ן איננה מוביל אווירי ; תפצה בגין סחורות אשר נגנבו ממחסניה
בית המשפט המחוזי קיבל ערעור יצואן ; יפוצה על ידי משלח הבינלאומי בגין נזק לסחורה
נזק למטען שנשלח מארה"ב ליוון? הדיון המשפטי יתקיים בישראל
בית המשפט: סוכן מכס ונמל אינם אחראים לנזק שנגרם לרהיטים
מי אחראי לנזק למכונות צילום- המוכר או הקונה?
משלח וסוכן מכס הופטרו מאחריות לעיכוב שחרור משלוח
סוכן של מוביל ימי יפוצה בגין מכולות שלא הושבו
על הקו הגבול שבין משלח/סוכן מכס לבין יועץ לענייני יבוא ויצוא
משלח בינלאומי אינו אחראי לאיחור של כעשרה ימים בהגעת משלוח לישראל
האם משלח בינלאומי רשאי לעדכן הצעת מחיר שכבר נתן ללקוחו היבואן?
היכן נרטב וניזוק מטען גלילי נייר - בים או ביבשה?
בית המשפט: המוביל וממ"ן פטורים מאחריות בגין נזק למטען מיובא
חברת ספנות תשיב ליבואן חלק מדמי המתנה שנגבו שלא כדין
אחריות משלח בינלאומי לאיחורים בהגעת המטען- עדכונים
יבואן חויב לשלם לחברת שירותי נמל בגין פריקת משלוח עץ
האם מוביל ימי חייב לשנות שם נשגר בשטר מטען, לבקשת לקוחו?
כתב ויתור שנחתם מול משלח בינלאומי - האם בעל תוקף?
עדכוני פסיקה: זכות העיכבון של משלח בינלאומי או מוביל ימי
העליון- הטלת אחריות על משלח בגין שחרור סחורה ללא שטר מטען מקורי
האם משלח בינלאומי יכול לחזור בו מהצעת מחיר?
שירותי שילוח מישראל לדנמרק- מי ישלם בעבורם - השולח או המקבל?
בית המשפט: יש למכור סחורה המוחזקת בנמל - ושאלת הבעלות בה תוכרע בעתיד
אוניה זרה חויבה להפקיד ערבות על מנת לבטל צו מעצר שהוצא נגדה
גורמים בשרשרת הלוגיסטיקה שהוכנסו שלא לצורך למאבק בין יבואן ליצואן – יפוצו
הליכי משא ומתן לפשרה בתחום השילוח- בעקבות פסק-דין חדש מאנגליה
נדחה ניסיון של משלח להסתמך על התיישנות קצרה שהופיעה בשטר מטען
נדחתה בקשת משלח לסלק תביעה שהוגשה נגדו לאור תנית הימלאיה
תנאי המכר אינקוטרמס 2010 נכנסו לתוקף
משלח בינלאומי הטיל עיקול בגובה של כ-900,000 ש"ח על כספי לקוחו
האומנם משלח לא זכאי לתקופת התיישנות מקוצרת, מכוח שטר מטען?
עם או בלי ריבית? היבואן מול נותני השירותים
דמי הובלה בהיעדר סיכום בכתב- על סכסוך בין יבואן לחברת הובלות
בית המשפט מכריע בהתחשבנות בין יבואן ומשלח בינלאומי
היבואן אחראי לאיחור בהשבת המכולה למוביל הימי ועל כן ישיב לחברת השילוח את דמי ההשהיה ששולמו על ידה
"הרמת מסך" בעקבות קנסות השהיית מכולה
חוסר במטען - פיצוי נמוך בגין פגיעה במוניטין ואובדן לקוחות עתידיים
האם המשלח הבינלאומי יוכל ליהנות ממעמד של מוביל אווירי? עדכוני פסיקה
יבואן שאינו צד לשטר המטען חויב בתשלום דמי השהייה
בית המשפט המחוזי: היטל THC והיטל מעבר שלא שולמו לצדדים שלישיים לא יוחזרו ליצואן הישראלי
המשלוח לא הגיע ליעדו במועד - הנזק התחלק בין בעל המטען למשלח
בית המשפט הורה לשחרר מטען ללא הצגת שטר מטען מקורי כנגד הפקדת ערבות מספיקה
בית המשפט: אין לאפשר לחברת שילוח לבצע קיזוז בין חוב של סוכן מכירות לבין כספים המגיעים ליבואן
יש לשלם לחברת שילוח גם כשהסחורה לא משוחררת מהמכס בפועל
בית המשפט הרשיע יבואן ישראלי בהברחת טובין לרשות הפלסטינאית
איחור של שבוע בהגעת מטען- אינו באחריות המשלח
שחרור רכב מפיקוח המכס שלא לידי היבואן המקורי – מי אחראי?
משלח בינלאומי אינו אחראי לעיכוב בשחרור סחורה עקב תקופת החגים
בית המשפט: יש לדקדק בזהות חברת תעופה הנתבעת בגין נזק למטען
בשלב מקדמי: היבואן הצליח להתגבר על תניית שיפוט בשטר מטען
בית המשפט: אי הפעלת זכות העיכבון מלמדת על ויתור מצידו של בעל הזכות
האם המשלח הבינלאומי יוכר כמוביל ימי וכמוביל אווירי? עדכוני פסיקה
חברה זרה שתבעה משלח בינלאומי חויבה בהפקדת ערובה להבטחת תשלום הוצאות
בית המשפט: המשלח הבינלאומי לא שימש כיועץ לענייני מסי יבוא
ברוח הימים הגשומים: בית המשפט: הציוד נרטב – נהג המונית ישלם
יבואן: שילמת עמלות מיותרות לדעתך? אל תישן על זכויותיך
נדחתה בקשה מקדמית של משלח בינלאומי ליהנות מהוראות אמנת ורשה
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
עם מי נכרת חוזה ההובלה?
המשלח יפצה בשל מסירת סחורה שלא כנגד שטר מטען - סקירה ביקורתית
על חשיבותם ומשמעותם של סעיפי שיפוט
על סכסוכים כספיים בגין סוכן מכס ליבואן
בית המשפט: דרישת פיקדון על חשבון דמי השהיית מכולה הינה סבירה
בית המשפט: החתימה של חברת השילוח חייבה את חברת העמילות
האם המשלח הבינלאומי יזכה להגנות הניתנות למוביל הימי?
בית המשפט המחוזי בחיפה: המוביל התרשל באי שמירה על מסמכי השחרור
שימוש ב-express release ככלי ראייתי ופרשני
מה עושים במקרה של חובות אחסנה? - חלק ראשון
בית משפט השלום: המשלח יפצה את היצואנית בשל אי הגעת המשלוח במועד ליעדו
בית משפט השלום: המוביל היבשתי חויב לשפות את סוכן המכס
היבואן ישלם למשלח השהיות, אבל לא ישלם לו ריביות
משלח הפועל כמתאם הובלה אינו חסין מתביעות
מבטחים ומשלחים – היזהרו גם אתם! התיישנות מקוצרת בהובלה ימית
המשלח התרשל אך לא חויב לפצות את היצואן
ההתיישנות חסמה את המשלח
שילוח בינלאומי – עד כמה ניתן להגביל את ניידות העובדים
משלח בינלאומי שהסתבך בטיפול באשראי דוקומנטרי
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
הגבינות התקלקלו, אך האירוע לא כוסה בפוליסת הביטוח
על טעות של משלח בינלאומי ברישום היעד
על מקרה שבו נמצא המוביל היבשתי אחראי לנזק
סעיף פטור גורף בשטר מטען של משלח בינלאומי לא התקבל
היבואן התעשר על חשבון המשלח
סעיף בוררות בלתי תקף בשטר המטען
מתי ניתן לפרוץ את גבולות האחריות של המוביל האווירי. וגם- האם המשלח אחראי בגין נזק שנגרם לסחורה.
משלח בינלאומי אחראי בגין מילוי לא נכון של שטר המטען האווירי
האם מי שפועל כסוכן (AS AGENT) אחראי לנזקים הקשורים להובלה?
על סעיפי הגבלת אחריות והתיישנות בשטר מטען משולב
חסר במטען - על סכסוך בין יבואן, מבטח, סוכן מכס, ומוביל יבשתי
עוד בנושא

 

עו"ד גיל נדל, רו"ח )משפטן( עמית זומר

בתחום השילוח ועמילות המכס, כמו גם בתחומים אחרים, קיימים עובדים רבים שתפקידם מקביל לתפקיד של

איש מכירות. במילים אחרות, אותם עובדים תפקידם לגייס לקוחות חדשים הזקוקים לשירותים של שילוח או

עמילות מכס, כלומר חברות ויחידים העוסקים ביבוא או יצוא סחורות.

בתחום זה נפוצה שיטת העסקה לפיה אותו עובד מקבל שכר באחוזים, מתוך ההכנסות שמופקות מתוך הלקוחות

שגייס, לאחר קיזוז ההוצאות הישירות.

לעיתים מתעוררת השאלה למי שייכים הלקוחות ומי גייס אותם, בעיקר במצב בו היחסים בין אותו עובד לחברת

השילוח ועמילות המכס מגיעים לסיום, ואותו עובד טוען שלא קיבל די כספים.

השאלה למי שייכים הלקוחות עשויה להשפיע על אותו עובד גם במעברו לחברת שילוח ועמילות מכס חדשה, שכן

ברור שכל עובד כזה יהיה חפץ להציג לאותה חברה חדשה רשימת לקוחות פוטנציאליים שניתן לגייס לטובת עבודה

באותה חברה.

דוגמא למקרה שהוכרע לאחרונה

נושא כזה הגיע לאחרונה לדיון בבית הדין לעבודה בתל-אביב, במקרה שבו עובדת עברה מחברת שילוח ועמילות

מכס אחת לשנייה, והציגה רשימת לקוחות לחברה החדשה בטרם הועסקה.

בדיעבד, התברר בבית הדין כי העובדת לא הצליחה להוכיח כלל שאלו הם לקוחות שלה ולא של החברה הקודמת

שבה עבדה.

מדובר בתביעה ותביעה שכנגד שבה היו מעורבים חברת סוכני מכס ועובדת בכירה בה, שתקופת העסקתה הייתה

כ 3- חודשים בלבד.

העובדת טענה כי פוטרה שלא כדין בעוד חברת סוכני המכס התגוננה בטענה שהעובדת הציגה מצגי שווא ביחס

לכישוריה בטרם הועסקה. בין היתר, טענה חברת סוכני המכס כי העובדת הציגה כי היא מביאה עימה חוג לקוחות

בעוד בפועל הסתבר כי הלקוחות אינם שלה. כמו כן, טענה חברת סוכני המכס כי העובדת הציגה תלוש שבו קיבלה

שכר כאילו מדובר בעמלה עבור הבאת לקוחות לחודש אחד, בעוד שבפועל הסתבר כי מדובר בעמלה לזמן רב יותר.

בשורה התחתונה, בית הדין דחה את תביעת העובדת וכן את התביעה הנגדית של חברת סוכני המכס בגין נזקים.

פרטי המקרה בהרחבה

חברת סוכני מכס העסיקה עובדת חדשה ובין הצדדים נחתם הסכם בכתב. היחסים בין הצדדים הסתיימו תוך כ 3-

חודשים והצדדים הגיעו לפתחו של בית הדין כשכל צד מלא בטענות כנגד רעהו.

חברת סוכני המכס טענה כי לפני חתימת החוזה, העובדת הציגה בפניה רשימה המונה 505 לקוחות וטענה כי

מדובר בלקוחות שלה עוד מתקופת עבודתה במקום עבודתה הקודם, וכי לקוחות אלה יעברו איתה אוטומטית

לחברה החדשה ויפיקו עבורה הכנסות גם בעבודה במקום החדש.

בנוסף, נטען כי העובדת הציגה תלוש שכר ממקום עבודתה הקודם, בו מופיע תשלום של כ - 50,000 ₪ בגין עמלות,

והוצג מצג כאילו סכום זה מייצג 55% מהתקבולים שהיא קיבלה בגין עבודה של חודש אחד, בעוד בפועל התברר

בדיעבד כי סכום זה נובע מהסכם פשרה שנחתם בין העובדת לבין מקום העבודה הקודם בגין שבע שנות עבודה,

ומהווה תשלום אחד מתוך תשעה.

חברת סוכני המכס טענה שהעובדת פעלה בחוסר תום לב במהלך המו"מ בין הצדדים ומדובר גם בהפרה יסודית של

חוזה העבודה, מאחר שהעובדה לא קיימה את הבטחותיה לגבי הלקוחות שהיו צפויים היו לעבור לשורות חברת

סוכני המכס ולשמשה בהפקת הכנסה.

העובדת הכחישה טענות אלה וטענה שהציגה בפני חברת סוכני המכס את מלוא המידע הרלוונטי בבואה להתקשר

עימה ולא הבטיחה כי כל הלקוחות ברשימת הלקוחות יעבור לעבוד עימה.

עוד טענה כי לאור פיטוריה לאחר תקופה כה קצרה, יש לקיים את הסכם ההתקשרות ככתבו וכלשונו, דהיינו

לשלם לה משכורת תמורת הודעה מוקדמת של 78 ימים ) 00 הימים החוזיים בניכוי שלושה ימים ששולמו לה( וכן

לפצותה בגין אי ביצוע הפרשות לביטוח מנהלים ואי עריכת שימוע.

מה פסק בית הדין?

בית הדין קבע כי גרסת העובדת בעניין הייתה בלתי סבירה, עדותה לא הייתה עקבית והיא התחמקה ממענה ישיר

לשאלות שנשאלה ולעניין רשימת הלקוחות לא שוכנע בית הדין כי הלקוחות אכן מהווה רשימת לקוחות אשר

שייכת לעובדת )ולא למקום עבודתה הקודם(.

בנוסף קבע בית הדין כי העובדת לא גילתה לחברת סוכני המכס את פרטי הסכם הפשרה עם מקום עבודתה

הקודם, לא גילתה שהעמלות בתלוש שהציגה אינן עמלות חודשיות אלא תשלום אחד מהסכם פשרה כולל הנוגע

לכל תקופת העסקתה והיא גם לא הבהירה כי קיימת מחלוקת בינה ובין מקום עבודתה הקודם בנוגע לבעלות על

רשימת הלקוחות.

בנוסף, הוכח כי העובדת כללה ברשימת הלקוחות לקוחות רבים שאינם פעילים.

לאור האמור לעיל, הגיע בית הדין למסקנה כי בבואה לנהל מו"מ עם חברת סוכני המכס, העובדת הפרה את חובת

תום הלב בניגוד לסעיף 25 לחוק החוזים, ולאור זאת נדחתה תביעתה.

כמו כן, תביעתה הנגדית של חברת סוכני המכס נדחתה, שכן הוכח שהעובדת עבדה בחברה ולא ניתן לחייב בפיצוי

מהסיבה שהעובדת לא עמדה בציפיותיה של חברת סוכני המכס מבחינת נפח עבודה.

לאור זאת, התביעה והתביעה שכנגד נדחו, וכל צד יישא בהוצאותיו.

]ס"ע )תל-אביב יפו( 24843-04-22 חדוה זהבי נ' כל הנתיבים שירותים לוגיסטיים בינלאומיים בע"מ, פסק-דין

מיום 5.2.24 , בפני כבוד השופטת דגנית ויסמן[.

מה ניתן ללמוד ממקרה זה?

על פי הפסיקה, רשימת לקוחות עשויה להוות קניין של אדם, אם אותו אדם מוכיח בצורה משכנעת כי הוא שגייס

את אותם לקוחות, עמד איתם בקשר ישיר, וכו'.

במקרה הנוכחי, לא הובאו די ראיות על ידי העובדת כדי לשכנע את בית הדין כי הלקוחות שהופיעו ברשימה הם

אכן לקוחותיה ולא לקוחות מעסיקה לשעבר.

עניין זה עמד בעוכריה של התובעת והביא, בסופו של דבר, לכישלון תביעתה.

לפיכך, במקרים מסוג זה, יתכן שהתובעת הייתה צריכה להביא לעדות חלק מלקוחותיה על מנת שיעידו כי גויסו על

ידה, למרות שניתן להניח שלקוחות יהססו מאד להכניס עצמם לתביעות מסוג זה בין נותני שירותים בתחום

השילוח ועמילות המכס.

משרדנו טיפל בשנת 5020 במקרה דומה בו פרילנסר הגיש תביעה נגד חברת שילוח ועמילות מכס בגין הפרת הסכם

אי-תחרות. באותו המקרה אמנם לא נטען ליחסי עובד-מעביד אך מדובר בנושא דומה . באותו המקרה הגיע בית

המשפט לתוצאה שונה ואכף על חברת השילוח ועמילות המכס את תניית אי-התחרות באופן שאסר עליה לפנות או

להתקשר עם לקוחות שגויסו על ידי אותו פרילנסר, לתקופה של 25 חודשים.

הסיבה לתוצאה השונה היא שבאותו המקרה הביא הפרילנסר ראיות מספקות על מנת לשכנע כי אותם לקוחות

גויסו על ידו, וזאת בזמן שחברת השילוח חלקה על כך ביחס לחלק מהם.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי

להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי

במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 8940484 - .90