גיל נדל משרד עורכי דין

 

בפעם הנוספת: מסוף המטענים סוויספורט לא יהנה מהגבלת אחריות של מוביל אווירי

עוד בנושא
בית המשפט: מה שמותר למוביל הימי, מותר גם לאחרים
בית המשפט: משלח אינו צריך לבלוש אחרי יבואן בקשר לתוכן המשלוח
העליון מאשר: תביעה נגד משלח אמריקאי תתברר בישראל
נכנסו לתוקף תקנות חדשות המגבירות את חובת הגילוי בהצעות מחיר של משלחים בינלאומיים
עוד בנושא
בית המשפט קבע שוב: תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל
האם תניית שיפוט ייחודית בחוזה/שטר מטען תכובד בכל מצב?
תביעת שיפוי של משלח נגד מוביל אווירי- כפופה להתיישנות מקוצרת
מי שאין בידיו שטר מטען מקורי- לא זכאי לקבל את הסחורה
תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל? הדעות בנושא חלוקות
מה היקף השירותים הנלווים שמשלח בינלאומי נדרש לספק ללקוחותיו?
אין לסלק על הסף תביעה נגד מוביל אווירי בגין נזק למטען
מתי יעניק בית המשפט פטור למוביל הימי ולמשלח הבינלאומי מאחריות למטען שהגיע באיחור?
יבואן שתבע חברת תעופה יחשוף בפניה נתוני רווחיות
תביעה נגד משלח בינלאומי מגרמניה תתברר בישראל
על מי מוטלת האחריות במקרה של גניבת מכולה?
האם סוכן אנייה אחראי לפצות את המדינה בגין נזק שגרמה האניה?
לא מסרת סחורה במקום המוסכם? הנטל ההוכחתי עובר אליך
מי יפצה את בעלי המכולות? בעקבות טביעתה של MOL Comfort
המשלח, האורז או המבטח- מי יישא באחריות למטען שניזוק?
המוביל הימי והמשלח הבינלאומי אינם אחראים לאיחור בהגעת המשלוחים לנמל היעד
הספק והנמל יישאו באחריות משותפת לנזק למטען מיובא
משלח בינלאומי יישא באחריות לנזק למשלוח של תכשיטים
בית המשפט: ממ"ן איננה מוביל אווירי ; תפצה בגין סחורות אשר נגנבו ממחסניה
בית המשפט המחוזי קיבל ערעור יצואן ; יפוצה על ידי משלח הבינלאומי בגין נזק לסחורה
נזק למטען שנשלח מארה"ב ליוון? הדיון המשפטי יתקיים בישראל
בית המשפט: סוכן מכס ונמל אינם אחראים לנזק שנגרם לרהיטים
מי אחראי לנזק למכונות צילום- המוכר או הקונה?
משלח וסוכן מכס הופטרו מאחריות לעיכוב שחרור משלוח
סוכן של מוביל ימי יפוצה בגין מכולות שלא הושבו
על הקו הגבול שבין משלח/סוכן מכס לבין יועץ לענייני יבוא ויצוא
משלח בינלאומי אינו אחראי לאיחור של כעשרה ימים בהגעת משלוח לישראל
האם משלח בינלאומי רשאי לעדכן הצעת מחיר שכבר נתן ללקוחו היבואן?
היכן נרטב וניזוק מטען גלילי נייר - בים או ביבשה?
למי שייכים הלקוחות?
בית המשפט: המוביל וממ"ן פטורים מאחריות בגין נזק למטען מיובא
חברת ספנות תשיב ליבואן חלק מדמי המתנה שנגבו שלא כדין
אחריות משלח בינלאומי לאיחורים בהגעת המטען- עדכונים
יבואן חויב לשלם לחברת שירותי נמל בגין פריקת משלוח עץ
האם מוביל ימי חייב לשנות שם נשגר בשטר מטען, לבקשת לקוחו?
כתב ויתור שנחתם מול משלח בינלאומי - האם בעל תוקף?
עדכוני פסיקה: זכות העיכבון של משלח בינלאומי או מוביל ימי
העליון- הטלת אחריות על משלח בגין שחרור סחורה ללא שטר מטען מקורי
האם משלח בינלאומי יכול לחזור בו מהצעת מחיר?
שירותי שילוח מישראל לדנמרק- מי ישלם בעבורם - השולח או המקבל?
בית המשפט: יש למכור סחורה המוחזקת בנמל - ושאלת הבעלות בה תוכרע בעתיד
אוניה זרה חויבה להפקיד ערבות על מנת לבטל צו מעצר שהוצא נגדה
גורמים בשרשרת הלוגיסטיקה שהוכנסו שלא לצורך למאבק בין יבואן ליצואן – יפוצו
הליכי משא ומתן לפשרה בתחום השילוח- בעקבות פסק-דין חדש מאנגליה
נדחה ניסיון של משלח להסתמך על התיישנות קצרה שהופיעה בשטר מטען
נדחתה בקשת משלח לסלק תביעה שהוגשה נגדו לאור תנית הימלאיה
תנאי המכר אינקוטרמס 2010 נכנסו לתוקף
משלח בינלאומי הטיל עיקול בגובה של כ-900,000 ש"ח על כספי לקוחו
האומנם משלח לא זכאי לתקופת התיישנות מקוצרת, מכוח שטר מטען?
עם או בלי ריבית? היבואן מול נותני השירותים
דמי הובלה בהיעדר סיכום בכתב- על סכסוך בין יבואן לחברת הובלות
בית המשפט מכריע בהתחשבנות בין יבואן ומשלח בינלאומי
היבואן אחראי לאיחור בהשבת המכולה למוביל הימי ועל כן ישיב לחברת השילוח את דמי ההשהיה ששולמו על ידה
"הרמת מסך" בעקבות קנסות השהיית מכולה
חוסר במטען - פיצוי נמוך בגין פגיעה במוניטין ואובדן לקוחות עתידיים
האם המשלח הבינלאומי יוכל ליהנות ממעמד של מוביל אווירי? עדכוני פסיקה
יבואן שאינו צד לשטר המטען חויב בתשלום דמי השהייה
בית המשפט המחוזי: היטל THC והיטל מעבר שלא שולמו לצדדים שלישיים לא יוחזרו ליצואן הישראלי
המשלוח לא הגיע ליעדו במועד - הנזק התחלק בין בעל המטען למשלח
בית המשפט הורה לשחרר מטען ללא הצגת שטר מטען מקורי כנגד הפקדת ערבות מספיקה
בית המשפט: אין לאפשר לחברת שילוח לבצע קיזוז בין חוב של סוכן מכירות לבין כספים המגיעים ליבואן
יש לשלם לחברת שילוח גם כשהסחורה לא משוחררת מהמכס בפועל
בית המשפט הרשיע יבואן ישראלי בהברחת טובין לרשות הפלסטינאית
איחור של שבוע בהגעת מטען- אינו באחריות המשלח
שחרור רכב מפיקוח המכס שלא לידי היבואן המקורי – מי אחראי?
משלח בינלאומי אינו אחראי לעיכוב בשחרור סחורה עקב תקופת החגים
בית המשפט: יש לדקדק בזהות חברת תעופה הנתבעת בגין נזק למטען
בשלב מקדמי: היבואן הצליח להתגבר על תניית שיפוט בשטר מטען
בית המשפט: אי הפעלת זכות העיכבון מלמדת על ויתור מצידו של בעל הזכות
האם המשלח הבינלאומי יוכר כמוביל ימי וכמוביל אווירי? עדכוני פסיקה
חברה זרה שתבעה משלח בינלאומי חויבה בהפקדת ערובה להבטחת תשלום הוצאות
בית המשפט: המשלח הבינלאומי לא שימש כיועץ לענייני מסי יבוא
ברוח הימים הגשומים: בית המשפט: הציוד נרטב – נהג המונית ישלם
יבואן: שילמת עמלות מיותרות לדעתך? אל תישן על זכויותיך
נדחתה בקשה מקדמית של משלח בינלאומי ליהנות מהוראות אמנת ורשה
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
עם מי נכרת חוזה ההובלה?
המשלח יפצה בשל מסירת סחורה שלא כנגד שטר מטען - סקירה ביקורתית
על חשיבותם ומשמעותם של סעיפי שיפוט
על סכסוכים כספיים בגין סוכן מכס ליבואן
בית המשפט: דרישת פיקדון על חשבון דמי השהיית מכולה הינה סבירה
בית המשפט: החתימה של חברת השילוח חייבה את חברת העמילות
האם המשלח הבינלאומי יזכה להגנות הניתנות למוביל הימי?
בית המשפט המחוזי בחיפה: המוביל התרשל באי שמירה על מסמכי השחרור
שימוש ב-express release ככלי ראייתי ופרשני
מה עושים במקרה של חובות אחסנה? - חלק ראשון
בית משפט השלום: המשלח יפצה את היצואנית בשל אי הגעת המשלוח במועד ליעדו
בית משפט השלום: המוביל היבשתי חויב לשפות את סוכן המכס
היבואן ישלם למשלח השהיות, אבל לא ישלם לו ריביות
משלח הפועל כמתאם הובלה אינו חסין מתביעות
מבטחים ומשלחים – היזהרו גם אתם! התיישנות מקוצרת בהובלה ימית
המשלח התרשל אך לא חויב לפצות את היצואן
ההתיישנות חסמה את המשלח
שילוח בינלאומי – עד כמה ניתן להגביל את ניידות העובדים
משלח בינלאומי שהסתבך בטיפול באשראי דוקומנטרי
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
הגבינות התקלקלו, אך האירוע לא כוסה בפוליסת הביטוח
על טעות של משלח בינלאומי ברישום היעד
על מקרה שבו נמצא המוביל היבשתי אחראי לנזק
סעיף פטור גורף בשטר מטען של משלח בינלאומי לא התקבל
היבואן התעשר על חשבון המשלח
סעיף בוררות בלתי תקף בשטר המטען
מתי ניתן לפרוץ את גבולות האחריות של המוביל האווירי. וגם- האם המשלח אחראי בגין נזק שנגרם לסחורה.
משלח בינלאומי אחראי בגין מילוי לא נכון של שטר המטען האווירי
האם מי שפועל כסוכן (AS AGENT) אחראי לנזקים הקשורים להובלה?
על סעיפי הגבלת אחריות והתיישנות בשטר מטען משולב
חסר במטען - על סכסוך בין יבואן, מבטח, סוכן מכס, ומוביל יבשתי
עוד בנושא

 

 עו"ד גיל נדל, עו"ד טינה קפלן

 

הדינים העוסקים בתובלה בינלאומית בדרך האוויר (אמנת ורשה, אמנת מונטריאול, חוק התובלה האווירית) מגבילים בצורה משמעותית את האפשרות להגיש תביעות נגד חברת תעופה, בגין נזקים למטענים. בין היתר, דינים אלה קובעים מגבלת פיצוי (תקרה), ותקופת התיישנות קצרה באופן יחסי- שנתיים מיום הגעת המטוס ליעדו (או המועד שהיה צפוי להגיע).

 

גורמים רבים בשרשרת ההובלה האווירית, מלבד המוביל עצמו (חברת התעופה) מעוניינים לחסות תחת הגנות אלה, ולכן, מספר פעמים בעבר, העלו גורמים כאלה טענות כי דינם צריך להיות כדין המוביל עצמו.

 

בסקירה זו נתאר מקרה בו התרחש נזק למטען בעת ששהה במסוף המטענים סוויספורט לפני יצוא מישראל.

תביעת חברת הביטוח של היצואן נגד מסוף המטענים התקבלה במלואה, תוך שבית המשפט דחה את טענת מסוף המטענים כי דינו כדין מוביל אווירי (חברת תעופה) לצורך הגבלת האחריות שבאמנות הבינלאומיות.

 

סיפור המקרה:

 

מלגזן של מפעילת מסוף מטענים בנתב"ג הפיל, בעת פריקה, מכונת הדפסה בשווי של כחצי מיליון ש"ח שיועדה ליצוא מישראל, וגרם בכך לנזק מוחלט למכונה (Total Loss). היצואן של המכונה קיבל פיצוי מאת חברת הביטוח שלו, וזו הגישה תביעה כנגד מפעילת המסוף (תביעת שיבוב) בסך של 480,000 ש"ח.

 

בבית המשפט מפעילת המסוף העלתה טענות מגוונות במישור דיני הנזיקין ונטל הראיה וכן טענה לכך שאחריותה לנזק צריכה להיות מוגבלת על פי אמנת ורשה, קרי אם התביעה תתקבל עליה לשלם לכל היותר סכום של כ-53,000$ ולא 480,000 ש"ח כפי שנתבע.

 

המפעילה טענה שהיא משמשת כסוכנת של חברת התעופה אשר היתה אמורה להטיס את המכונה, ועל כן אותן המגבלות החלות על חברת התעופה חלות גם עליה כסוכנת של חברת התעופה, כך שניתן לחייבה אך על פי הוראות אמנת ורשה[1]. בהתאם לכך, ניתן לכל היותר לחייב אותה בתשלום סכום עד התקרה האפשרית על פי אמנת ורשה והמחושבת במקרה זה על פי משקל האריזה.

 

בין היתר, המפעילה טענה שהיצואן היה צריך לשמור את המכונה במחסניו במשך כל התקופה מרגע התרחש הנזק, ומשלא עשה כן אלא בחר להשמידה גרם למפעילה "נזק ראייתי".

 

עוד טענה המפעילה כי גם היצואן אשם באירוע הנזק (בעל אשם תורם), מכיוון שלא נתן למפעילה הוראות שינוע ביחס למלגזה, נקודת ההעמסה המתאימה וכו' אשר היו יכולות לסייע במניעת נפילת המכונה.

 

פסיקת בית המשפט:

 

באשר לתחולת אמנת ורשה על המקרה: בית המשפט דחה את הטענה  משני טעמים חלופיים: ראשית, בית המשפט קובע כי מעמדה של החברה המפעילה, מעצם טבעה ומהות פעולותיה, אינו כשל סוכן חברת התעופה אלא כשל מחסן טרנזיט מכוח פקודת המכס (בדומה למשל למעמדה של ממ"ן מסופי מטען וניטול בע"מ). בנוסף קבע בית המשפט, כי בכל מקרה אירוע הפלת המכונה התרחש לפני תחילתה של התובלה האווירית ואף לפני שנקלטה מבחינה תפעולית במוספיה של המפעילה עצמה. כלומר, אף אם יוצאים מנקודת הנחה שגם החלק הטרום טיסתי נחשב כחלק מהתובלה האווירית עצמה, הרי שבכל מקרה על פי אמנת ורשה נדרש כי המטען יהיה בשדה התעופה בהשגחה פיזית וממשית של המוביל האווירי, כדי שזה יחשב כחלק מהתובלה, ולא די שהמטען נמצא בשדה התעופה.

 

באשר לחובה לשמור את המכונה,בית המשפט דחה את הטענה וקבע שזה בלתי סביר לחייב ניזוק לשמור מכונה בגודל כזה במשך שנים רבות. כמו כן, ומכיוון שהמפעילה לא פנתה במשך כל התקופה הזו אל חברת הביטוח בבקשה לבחון את המכונה, ניתן לראות בכך ויתור שלה על זכות לבדוק את המכונה באמצעות מומחה מטעמה.

 

בית המשפט דחה גם את טענת האשם התורם וקבעשלא ברור אילו הוראות בדיוק יכולות היו להינתן מצד היצואן בנסיבות האמורות, ומכיוון שהמפעילה עצמה לא מפרטת ולא מבהירה בעניין זה, נדחתה הטענה.

 

לכן, התביעה התקבלה במלואה ומסוף המטענים חויב לשלם לחברת הביטוח את מלוא סכום הנזק, בסך כולל של 480,000 ש"ח, בתוספת הוצאות משפט של 20,000 ש"ח ושכר טרחת עו"ד של 20% מסכום התביעה.

 

(ת.א. (שלום פ"ת) 46820-08-10 כלל חברה לביטוח בע"מ נ' סוויספורט שירותי מטען ישראל בע"מ, פסק-דין מיום 21.8.14, השופטת קמיר-וייס. לחברת הביטוח- עו"ד משה לשם ואירה ליבשין. למסוף המטענים- עו"ד אהרון קאופמן ועו"ד רונה זמשטייגמן)

 

הערות:

 

פסיקת בית המשפט שקבעה כי דינו של מסוף המטענים אינו כדין מוביל אווירי, צועדת בכיוון דומה וממשיכה פסיקה קודמת שקבעה אותו הדבר, הן ביחס למסוף מטענים והן ביחס לחברה המעניקה שירותי קרקע בשדה התעופה.

 

בפסקי הדין חזרו בתי המשפט על כך שממן מהווה ידה הארוכה של רשות המכס והיבואנים מחויבים לעשות בה שימוש, ולכן אין הצדקה להרחיב את תחולת הפטור המתייחס למוביל אווירי, גם עליה.

 

בין היתר, ראו את סקירותינו הקודמות:

 

http://www.nadel-law.co.il/Index.asp?ArticleID=2802&CategoryID=86

 

http://www.chamber.org.il/content.aspx?code=20373&cat=0

 

http://www.nadel-law.co.il/Index.asp?ArticleID=2242&CategoryID=194&Page=1

 

פסיקה זו ניתנה ביחס לאמנת ורשה אשר הוחלפה באמנת מונטריאול, אך מאחר והניסוח באמנת מונטריאול דומה לאמנת ורשה, ניתן להניח כי כך היה פוסק בית המשפט גם ביחס לאמנת מונטריאול.



[1]       אמנת ורשה (אמנה לאיחוד כללים מסויימים בדבר תובלה אווירית בינלאומית, אשר נערכה ב- 12.10.29 בוורשה ואשר ישראל הצטרפה אליה בשנת 1949, וכפי שתוקנה מעת לעת.

 

*             *             *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.