גיל נדל משרד עורכי דין

 

בית המשפט: סוכן מכס ונמל אינם אחראים לנזק שנגרם לרהיטים

עוד בנושא
בית המשפט: מה שמותר למוביל הימי, מותר גם לאחרים
בית המשפט: משלח אינו צריך לבלוש אחרי יבואן בקשר לתוכן המשלוח
העליון מאשר: תביעה נגד משלח אמריקאי תתברר בישראל
נכנסו לתוקף תקנות חדשות המגבירות את חובת הגילוי בהצעות מחיר של משלחים בינלאומיים
עוד בנושא
בית המשפט קבע שוב: תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל
האם תניית שיפוט ייחודית בחוזה/שטר מטען תכובד בכל מצב?
תביעת שיפוי של משלח נגד מוביל אווירי- כפופה להתיישנות מקוצרת
מי שאין בידיו שטר מטען מקורי- לא זכאי לקבל את הסחורה
תביעה נגד משלח אמריקאי תידון בישראל? הדעות בנושא חלוקות
מה היקף השירותים הנלווים שמשלח בינלאומי נדרש לספק ללקוחותיו?
אין לסלק על הסף תביעה נגד מוביל אווירי בגין נזק למטען
מתי יעניק בית המשפט פטור למוביל הימי ולמשלח הבינלאומי מאחריות למטען שהגיע באיחור?
יבואן שתבע חברת תעופה יחשוף בפניה נתוני רווחיות
תביעה נגד משלח בינלאומי מגרמניה תתברר בישראל
בפעם הנוספת: מסוף המטענים סוויספורט לא יהנה מהגבלת אחריות של מוביל אווירי
על מי מוטלת האחריות במקרה של גניבת מכולה?
האם סוכן אנייה אחראי לפצות את המדינה בגין נזק שגרמה האניה?
לא מסרת סחורה במקום המוסכם? הנטל ההוכחתי עובר אליך
מי יפצה את בעלי המכולות? בעקבות טביעתה של MOL Comfort
המשלח, האורז או המבטח- מי יישא באחריות למטען שניזוק?
המוביל הימי והמשלח הבינלאומי אינם אחראים לאיחור בהגעת המשלוחים לנמל היעד
הספק והנמל יישאו באחריות משותפת לנזק למטען מיובא
משלח בינלאומי יישא באחריות לנזק למשלוח של תכשיטים
בית המשפט: ממ"ן איננה מוביל אווירי ; תפצה בגין סחורות אשר נגנבו ממחסניה
בית המשפט המחוזי קיבל ערעור יצואן ; יפוצה על ידי משלח הבינלאומי בגין נזק לסחורה
נזק למטען שנשלח מארה"ב ליוון? הדיון המשפטי יתקיים בישראל
מי אחראי לנזק למכונות צילום- המוכר או הקונה?
משלח וסוכן מכס הופטרו מאחריות לעיכוב שחרור משלוח
סוכן של מוביל ימי יפוצה בגין מכולות שלא הושבו
על הקו הגבול שבין משלח/סוכן מכס לבין יועץ לענייני יבוא ויצוא
משלח בינלאומי אינו אחראי לאיחור של כעשרה ימים בהגעת משלוח לישראל
האם משלח בינלאומי רשאי לעדכן הצעת מחיר שכבר נתן ללקוחו היבואן?
היכן נרטב וניזוק מטען גלילי נייר - בים או ביבשה?
למי שייכים הלקוחות?
בית המשפט: המוביל וממ"ן פטורים מאחריות בגין נזק למטען מיובא
חברת ספנות תשיב ליבואן חלק מדמי המתנה שנגבו שלא כדין
אחריות משלח בינלאומי לאיחורים בהגעת המטען- עדכונים
יבואן חויב לשלם לחברת שירותי נמל בגין פריקת משלוח עץ
האם מוביל ימי חייב לשנות שם נשגר בשטר מטען, לבקשת לקוחו?
כתב ויתור שנחתם מול משלח בינלאומי - האם בעל תוקף?
עדכוני פסיקה: זכות העיכבון של משלח בינלאומי או מוביל ימי
העליון- הטלת אחריות על משלח בגין שחרור סחורה ללא שטר מטען מקורי
האם משלח בינלאומי יכול לחזור בו מהצעת מחיר?
שירותי שילוח מישראל לדנמרק- מי ישלם בעבורם - השולח או המקבל?
בית המשפט: יש למכור סחורה המוחזקת בנמל - ושאלת הבעלות בה תוכרע בעתיד
אוניה זרה חויבה להפקיד ערבות על מנת לבטל צו מעצר שהוצא נגדה
גורמים בשרשרת הלוגיסטיקה שהוכנסו שלא לצורך למאבק בין יבואן ליצואן – יפוצו
הליכי משא ומתן לפשרה בתחום השילוח- בעקבות פסק-דין חדש מאנגליה
נדחה ניסיון של משלח להסתמך על התיישנות קצרה שהופיעה בשטר מטען
נדחתה בקשת משלח לסלק תביעה שהוגשה נגדו לאור תנית הימלאיה
תנאי המכר אינקוטרמס 2010 נכנסו לתוקף
משלח בינלאומי הטיל עיקול בגובה של כ-900,000 ש"ח על כספי לקוחו
האומנם משלח לא זכאי לתקופת התיישנות מקוצרת, מכוח שטר מטען?
עם או בלי ריבית? היבואן מול נותני השירותים
דמי הובלה בהיעדר סיכום בכתב- על סכסוך בין יבואן לחברת הובלות
בית המשפט מכריע בהתחשבנות בין יבואן ומשלח בינלאומי
היבואן אחראי לאיחור בהשבת המכולה למוביל הימי ועל כן ישיב לחברת השילוח את דמי ההשהיה ששולמו על ידה
"הרמת מסך" בעקבות קנסות השהיית מכולה
חוסר במטען - פיצוי נמוך בגין פגיעה במוניטין ואובדן לקוחות עתידיים
האם המשלח הבינלאומי יוכל ליהנות ממעמד של מוביל אווירי? עדכוני פסיקה
יבואן שאינו צד לשטר המטען חויב בתשלום דמי השהייה
בית המשפט המחוזי: היטל THC והיטל מעבר שלא שולמו לצדדים שלישיים לא יוחזרו ליצואן הישראלי
המשלוח לא הגיע ליעדו במועד - הנזק התחלק בין בעל המטען למשלח
בית המשפט הורה לשחרר מטען ללא הצגת שטר מטען מקורי כנגד הפקדת ערבות מספיקה
בית המשפט: אין לאפשר לחברת שילוח לבצע קיזוז בין חוב של סוכן מכירות לבין כספים המגיעים ליבואן
יש לשלם לחברת שילוח גם כשהסחורה לא משוחררת מהמכס בפועל
בית המשפט הרשיע יבואן ישראלי בהברחת טובין לרשות הפלסטינאית
איחור של שבוע בהגעת מטען- אינו באחריות המשלח
שחרור רכב מפיקוח המכס שלא לידי היבואן המקורי – מי אחראי?
משלח בינלאומי אינו אחראי לעיכוב בשחרור סחורה עקב תקופת החגים
בית המשפט: יש לדקדק בזהות חברת תעופה הנתבעת בגין נזק למטען
בשלב מקדמי: היבואן הצליח להתגבר על תניית שיפוט בשטר מטען
בית המשפט: אי הפעלת זכות העיכבון מלמדת על ויתור מצידו של בעל הזכות
האם המשלח הבינלאומי יוכר כמוביל ימי וכמוביל אווירי? עדכוני פסיקה
חברה זרה שתבעה משלח בינלאומי חויבה בהפקדת ערובה להבטחת תשלום הוצאות
בית המשפט: המשלח הבינלאומי לא שימש כיועץ לענייני מסי יבוא
ברוח הימים הגשומים: בית המשפט: הציוד נרטב – נהג המונית ישלם
יבואן: שילמת עמלות מיותרות לדעתך? אל תישן על זכויותיך
נדחתה בקשה מקדמית של משלח בינלאומי ליהנות מהוראות אמנת ורשה
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
עם מי נכרת חוזה ההובלה?
המשלח יפצה בשל מסירת סחורה שלא כנגד שטר מטען - סקירה ביקורתית
על חשיבותם ומשמעותם של סעיפי שיפוט
על סכסוכים כספיים בגין סוכן מכס ליבואן
בית המשפט: דרישת פיקדון על חשבון דמי השהיית מכולה הינה סבירה
בית המשפט: החתימה של חברת השילוח חייבה את חברת העמילות
האם המשלח הבינלאומי יזכה להגנות הניתנות למוביל הימי?
בית המשפט המחוזי בחיפה: המוביל התרשל באי שמירה על מסמכי השחרור
שימוש ב-express release ככלי ראייתי ופרשני
מה עושים במקרה של חובות אחסנה? - חלק ראשון
בית משפט השלום: המשלח יפצה את היצואנית בשל אי הגעת המשלוח במועד ליעדו
בית משפט השלום: המוביל היבשתי חויב לשפות את סוכן המכס
היבואן ישלם למשלח השהיות, אבל לא ישלם לו ריביות
משלח הפועל כמתאם הובלה אינו חסין מתביעות
מבטחים ומשלחים – היזהרו גם אתם! התיישנות מקוצרת בהובלה ימית
המשלח התרשל אך לא חויב לפצות את היצואן
ההתיישנות חסמה את המשלח
שילוח בינלאומי – עד כמה ניתן להגביל את ניידות העובדים
משלח בינלאומי שהסתבך בטיפול באשראי דוקומנטרי
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
הגבינות התקלקלו, אך האירוע לא כוסה בפוליסת הביטוח
על טעות של משלח בינלאומי ברישום היעד
על מקרה שבו נמצא המוביל היבשתי אחראי לנזק
סעיף פטור גורף בשטר מטען של משלח בינלאומי לא התקבל
היבואן התעשר על חשבון המשלח
סעיף בוררות בלתי תקף בשטר המטען
מתי ניתן לפרוץ את גבולות האחריות של המוביל האווירי. וגם- האם המשלח אחראי בגין נזק שנגרם לסחורה.
משלח בינלאומי אחראי בגין מילוי לא נכון של שטר המטען האווירי
האם מי שפועל כסוכן (AS AGENT) אחראי לנזקים הקשורים להובלה?
על סעיפי הגבלת אחריות והתיישנות בשטר מטען משולב
חסר במטען - על סכסוך בין יבואן, מבטח, סוכן מכס, ומוביל יבשתי
עוד בנושא

 

עו"ד גיל נדל, לינוי בר און

לפני מספר חודשים, התקבלה באופן חלקי תביעה של יבואן רהיטים בגין נזק למטען, כנגד משלח בינלאומי. יחד

עם זאת, בית המשפט דחה את התביעה נגד נמל חיפה וסוכן המכס שטיפל במשלוח וקבע כי לא הוכח שהם

אחראים לנזק.

למעשה, היבואן הגיש תביעה כנגד רוב הגורמים המעורבים בשרשרת הלוגיסטיקה של המשלוח מחו"ל לישראל,

מתוך הנחה כי בית המשפט ימצא לפחות אחד מהם אשם בנזק שנגרם.

יש לציין כי התביעה נגד המשלח הבינלאומי התקבלה מחמת אי התייצבות לדיון ולא מטעמים לגופו של עניין.

סיפור המקרה:

חברת ק.ח.ל. ישראל, יבואן רהיטים, ייבאה מכולת רהיטים מנמל בהונג קונג לנמל חיפה. בהגעת המכולה לנמל

חיפה, המוביל היבשתי מטעם היבואן הבחין כי על דופן המכולה ישנה פגיעה. המוביל זימן נציג מהנמל אשר רשם

דו"ח אירוע, והמכולה יצאה לדרכה למחסני היבואן. כעבור כשבועיים, פתח היבואן את המכולה ולטענתו במועד

זה התגלה נזק לחלק מהרהיטים.

היבואן הגיש תביעה נגד המשלח הבינלאומי, נגד נמל חיפה ונגד סוכן המכס, בגין נזק שנגרם לרהיטים עקב כך

שהמכולה נפלה או נחבטה בעת שהייתה בנמל. התביעה הועמדה על סך של 00,777 ש"ח.

המשלח הבינלאומי טען כי אם נגרם נזק בתחומי הנמל- אין זה באחריותו, שכן תפקידו הסתיים בעת שהמשלוח

הגיע מחו"ל לישראל.

הנמל טען כי לא נגרם למכולה או למטען הרהיטים כל נזק במהלך הפריקה או השהייה בנמל וכנראה מדובר בנזק

שהיה קודם לכן או לאחר מכן.

סוכן המכס טען כי מתוקף תפקידו, אין לו אחריות לנזקים כפי שנטענו בתביעה.

פסיקת בית המשפט:

בעניין התביעה נגד הנמל, כזכור, טענת היבואן הינה שהנזק נגרם עקב פגיעה במכולה- בהיותה בנמל חיפה, כאשר

הטענה כורכת למעשה שתי חלופות- האחת, כי גורם לא ברור גרם לחבטה של דופן המכולה וכי חבטה חזקה זו

גרמה לטלטלה של הרהיטים ולפגיעה בהם; והשניה- כי המכולה נפלה והנזק נגרם עקב הזעזוע שגרמה הנפילה.

לאחר שנבחנו הראיות, קבע בית המשפט כי שתי השערות אלה לא הוכחו. היבואן לא הצליח להוכיח את נסיבות

קרות הנזק, את מועד קרות הנזק, את טענת החבטה או את טענת הנפילה- ולכן, לא הוכחה אחריות הנמל. לכן,

הגיע בית המשפט למסקנה שלא הוכח שבמועדים בהם הייתה המכולה באחריות הנמל ארע אירוע נזיקי שגרם

לנזק הנטען לרהיטים, ולכן- הופטר הנמל מאחריות אך לא נפסקו הוצאות משפט לטובתו.

בעניין התביעה נגד סוכן המכס, קבע בית המשפט כי גם אם נניח שלמכולה נגרם נזק בזמן שהותה בנמל כנטען, לא

ניתן להטיל על סוכן המכס אחריות בשל כך.

בית המשפט דחה טענה חלופית של היבואן לפיה סוכן המכס היה צריך ליידע אותו על הנזק הנחזה בדופן המכולה.

בית המשפט קבע כי היבואן ידע על הנושא עוד ביום בו הגיעה המכולה לנמל והועברה למחסניו, ולמרות זאת, לא

נפתחה המכולה ולא נעשה דבר כשבועיים. לפיכך, נקבע כי אין כל משמעות לשאלה אם סוכן המכס ידע את

הנתונים או לאו, או אם היה צריך ליצור קשר עם היבואן אם לאו.

טענה נוספת, אשר נדחתה, מתייחסת לכך שסוכן המכס שחרר את המכולה מבלי לבצע את "הבדיקות הנדרשות"

בטרם השחרור, היות ולא הוכח שלסוכן המכס הייתה יכולת או סמכות או סיבה לעצור את שחרור המכולה או את

הוצאתה מהנמל על-ידי המוביל היבשתי שנשלח על-ידי היבואן בעצמו.

לכן, התביעה נגד סוכן המכס נדחתה, והיבואן חויב לשלם לו הוצאות משפט של 0,777 ש"ח.

בעניין התביעה נגד המשלח הבינלאומי, מטעם המשלח לא הייתה התייצבות לדיונים ולא הוגשו סיכומים, ומטעם

זה קיבל בית המשפט את התביעה נגד המשלח הבינלאומי אך פסק פיצוי של 07,777 ש"ח בלבד על דרך האומדנה

)כזכור התביעה הועמדה על 00,777 ש"ח(, וכן חייב את המשלח בהוצאות משפט של 0,777 ש"ח והחזר של מחצית

מאגרת התביעה.

]ת.א. )שלום חיפה( 3030-70-70 קבוצת ק.ח.ל. ישראל בע"מ ואח' נ' אביב שרותים לוגיסטיים בע"מ ואח', פסק

דין מיום 3.37.30 , השופטת תמר נאות פרי[.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי

להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי

. ו/או בטלפון 90-8940484 Gill.Nadel@goldfarb.com במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל