גיל נדל משרד עורכי דין

 

למי שייכים הלקוחות?

עוד בנושא
בית המשפט חייב את רשות המכס להשיב על שאלות הנוגעות לקריסת חברת עמילות מכס
התקבלה חלקית תביעה של יבואנית נגד עמיל מכס להשבת כספים
לא יוחזרו מסי יבוא בגין סחורה ששוחררה מפיקוח המכס אך נותרה במחסניו
סוכן מכס לא יהיה רשאי לגבות את חוב היבואן מהערב שחתם לו ערבות טרם בירור
עוד בנושא
בית המשפט מגבה את סוכן המכס: עלויות נוספות בשחרור סחורה נדרשו כדין
בית המשפט: בתביעת יבואן אישי של רכב נגד המכס- אין לתבוע סוכן מכס
העליון מאשר: סוכן מכס יישא בדמי אחסנה שלא שולמו ע"י הלקוח
בית המשפט מחזק את זכות העיכבון של סוכן המכס
יפוי כח של סוכני מכס – סקירה משפטית
שחרור רכב מפיקוח המכס שלא לידי היבואן המקורי – מי אחראי?
בית המשפט: לא הגיוני ששירותי עמילות מכס יינתנו בהתנדבות
המחוזי מחמיר: סוכן מכס יישא במלוא חובות האחסנה של היבואן
הפעלת עיכבון על ידי סוכן מכס בגין אי-תשלום מסי יבוא
הטלת חוב דמי אחסנה או השהייה על סוכן המכס - נקודות להתנהלות נכונה
האם סוכן מכס יוכל לגבות חוב כספי של לקוח מאיש קשר חיצוני?
כיצד יתגונן היבואן נגד חדלות פרעון של סוכן מכס?
האם סוכן המכס אחראי לאי השבת המכולה על ידי היבואן?
הטלת חוב דמי אחסנה או השהייה על סוכן המכס - נקודות להתנהלות נכונה
בית המשפט: סוכן מכס ונמל אינם אחראים לנזק שנגרם לרהיטים
בית המשפט: סוכן מכס הפר חובת סודיות ללקוח אך לא יחויב בפיצוי
מתי תמומש ערבות לחוב יבואן לסוכן מכס?
משלח וסוכן מכס הופטרו מאחריות לעיכוב שחרור משלוח
על הקו הגבול שבין משלח/סוכן מכס לבין יועץ לענייני יבוא ויצוא
האם ניתן לקזז עלויות עמילות מכס בגין חוב הובלה אווירית?
בעלים של חברת עמילות מכס לא יישא בחוב באופן אישי
מספיחי העבר: סוכן מכס ישלם אגרת נמל רטרואקטיבית רק אם נדרשה תוך זמן סביר
עדכון משפטי: בוטל בהסכמה פסק-דין שמתח ביקורת על רשות המכס
החזקת מטען של יבואן כבן-ערובה? אתה עלול להיות מחויב בפיצויים
בית המשפט נותן אור ירוק לגביית ריבית על ידי סוכן מכס
מי הזמין את ההובלה? על הכרעה בתביעת מוביל נגד סוכן מכס
האם סוכן מכס יידרש להציג מסמכי הנהלת חשבונות בבית המשפט?
סוכן מכס שלח כסף להפקדה והכסף נשדד- מי יישא באחריות?
הפסקת גביית אגרות נמל מסוכן המכס - עדכונים והתפתחויות
הצעת החוק בדבר הגבלת אחריות סוכן מכס לחוב יבואן לרשות הנמלים - עוברת לכנסת
. "קיצור דרך" באמצעות מסירת כתב תביעה לסוכן מכס של יבואן ? לא בכל מצב
חברת ג'קי ליין זכתה בכ-300,000 ש"ח בגין חוב עמילות מכס ושילוח
בית המשפט: משלח בינ"ל שטוען לחוב חייב להביא עדים הבקיאים בפרטי המשלוחים
מי צריך לשלם לסוכני המכס? על מיזם משותף של יבוא מוצרי נייר מתורכיה
תהליך שחרור מטען – האם כתב ויתור פוטר מאחריות?
בית המשפט מאשר למשלח לנקוט הליכי הוצאה לפועל נגד יבואן
סוכן המכס ככתובת לקבלת כתב תביעה נגד יבואן? פסיקה נוספת בעניין
סיכמנו או לא סיכמנו? על התחשבנות בין סוכן מכס ללקוחו
עם או בלי ריבית? היבואן מול נותני השירותים
האם יש גבול לשיעור הריבית? על ויכוח (שלא הסתיים) בין סוכן מכס ליבואן
סוכן מכס חויב בתשלום דמי אחסנה
האם המשלח הבינלאומי יוכל ליהנות ממעמד של מוביל אווירי? עדכוני פסיקה
התניית שירות EMS בשירות עמילות מכס על ידי חברת הדואר
בית המשפט המחוזי: רמת הענישה של פקיד רשוי צריכה להיות מחמירה יותר לאור חובת הנאמנות שלו
פקיד רישוי: קיבלת שיקים פתוחים והעובד שלך גנב אותם-מי אחראי?
01.המצאת כתבי בי-דין לסוכן מכס בעבור יבואן מהרשות הפלסטינית
ברוח הימים הגשומים: בית המשפט: הציוד נרטב – נהג המונית ישלם
מה קורה כאשר לא נחתם הסכם מסודר
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
על היחסים בין סוכן המכס / המשלח והיבואן - עדכונים מבתי המשפט
מה רוצה הנמל מסוכן המכס?
על סכסוכים כספיים בגין סוכן מכס ליבואן
הנחיות רשות המכס לסוכני המכס – סקירה ביקורתית
בית המשפט: דרישת פיקדון על חשבון דמי השהיית מכולה הינה סבירה
בית המשפט: החתימה של חברת השילוח חייבה את חברת העמילות
סוכן המכס וסיווג הטובין – בין הפטיש לסדן
דרושה זהירות בהסקת מסקנות מפסק דינו של בית משפט השלום בעכו בעניין סוכני המכס
עונש מאסר בפועל לשני פקידים רשויים שהורשעו במתן שוחד לבודקי מכס
ההסכם עם הסוכן נחתם או לא נחתם?
בית משפט השלום: המוביל היבשתי חויב לשפות את סוכן המכס
סוכן המכס נמצא אחראי לנזק שאירע לאחר ביצוע בדיקה פיזית של המטען
מה יעשה סוכן המכס כדי למנוע העמסת עלויות בצ'קים פתוחים שניתנו על ידו ?
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
פקודת מסירה, מסירה ישירה, ומניה – מה כולל מה?
כרטסת החיובים לא הספיקה לסוכן המכס כדי לזכות בתביעה
סוכן המכס כשלוחו של היבואן/היצואן – זכויות וחובות (חלק שלישי) - זכות העיכבון
סוכן המכס כשלוחו של היבואן/היצואן – זכויות וחובות (חלק שני)
ערעור על צעדים משמעתיים כנגד סוכן מכס / פקיד רשוי
הלקוח דרש, וסוכן המכס לא נחשב כרשלן
על חלוקת הסיכונים בהסדרי המס"ב - בעקבות פסקי הדין בענין בן שושן
עוד בנושא

 

עו"ד גיל נדל, רו"ח )משפטן( עמית זומר

בתחום השילוח ועמילות המכס, כמו גם בתחומים אחרים, קיימים עובדים רבים שתפקידם מקביל לתפקיד של

איש מכירות. במילים אחרות, אותם עובדים תפקידם לגייס לקוחות חדשים הזקוקים לשירותים של שילוח או

עמילות מכס, כלומר חברות ויחידים העוסקים ביבוא או יצוא סחורות.

בתחום זה נפוצה שיטת העסקה לפיה אותו עובד מקבל שכר באחוזים, מתוך ההכנסות שמופקות מתוך הלקוחות

שגייס, לאחר קיזוז ההוצאות הישירות.

לעיתים מתעוררת השאלה למי שייכים הלקוחות ומי גייס אותם, בעיקר במצב בו היחסים בין אותו עובד לחברת

השילוח ועמילות המכס מגיעים לסיום, ואותו עובד טוען שלא קיבל די כספים.

השאלה למי שייכים הלקוחות עשויה להשפיע על אותו עובד גם במעברו לחברת שילוח ועמילות מכס חדשה, שכן

ברור שכל עובד כזה יהיה חפץ להציג לאותה חברה חדשה רשימת לקוחות פוטנציאליים שניתן לגייס לטובת עבודה

באותה חברה.

דוגמא למקרה שהוכרע לאחרונה

נושא כזה הגיע לאחרונה לדיון בבית הדין לעבודה בתל-אביב, במקרה שבו עובדת עברה מחברת שילוח ועמילות

מכס אחת לשנייה, והציגה רשימת לקוחות לחברה החדשה בטרם הועסקה.

בדיעבד, התברר בבית הדין כי העובדת לא הצליחה להוכיח כלל שאלו הם לקוחות שלה ולא של החברה הקודמת

שבה עבדה.

מדובר בתביעה ותביעה שכנגד שבה היו מעורבים חברת סוכני מכס ועובדת בכירה בה, שתקופת העסקתה הייתה

כ 3- חודשים בלבד.

העובדת טענה כי פוטרה שלא כדין בעוד חברת סוכני המכס התגוננה בטענה שהעובדת הציגה מצגי שווא ביחס

לכישוריה בטרם הועסקה. בין היתר, טענה חברת סוכני המכס כי העובדת הציגה כי היא מביאה עימה חוג לקוחות

בעוד בפועל הסתבר כי הלקוחות אינם שלה. כמו כן, טענה חברת סוכני המכס כי העובדת הציגה תלוש שבו קיבלה

שכר כאילו מדובר בעמלה עבור הבאת לקוחות לחודש אחד, בעוד שבפועל הסתבר כי מדובר בעמלה לזמן רב יותר.

בשורה התחתונה, בית הדין דחה את תביעת העובדת וכן את התביעה הנגדית של חברת סוכני המכס בגין נזקים.

פרטי המקרה בהרחבה

חברת סוכני מכס העסיקה עובדת חדשה ובין הצדדים נחתם הסכם בכתב. היחסים בין הצדדים הסתיימו תוך כ 3-

חודשים והצדדים הגיעו לפתחו של בית הדין כשכל צד מלא בטענות כנגד רעהו.

חברת סוכני המכס טענה כי לפני חתימת החוזה, העובדת הציגה בפניה רשימה המונה 505 לקוחות וטענה כי

מדובר בלקוחות שלה עוד מתקופת עבודתה במקום עבודתה הקודם, וכי לקוחות אלה יעברו איתה אוטומטית

לחברה החדשה ויפיקו עבורה הכנסות גם בעבודה במקום החדש.

בנוסף, נטען כי העובדת הציגה תלוש שכר ממקום עבודתה הקודם, בו מופיע תשלום של כ - 50,000 ₪ בגין עמלות,

והוצג מצג כאילו סכום זה מייצג 55% מהתקבולים שהיא קיבלה בגין עבודה של חודש אחד, בעוד בפועל התברר

בדיעבד כי סכום זה נובע מהסכם פשרה שנחתם בין העובדת לבין מקום העבודה הקודם בגין שבע שנות עבודה,

ומהווה תשלום אחד מתוך תשעה.

חברת סוכני המכס טענה שהעובדת פעלה בחוסר תום לב במהלך המו"מ בין הצדדים ומדובר גם בהפרה יסודית של

חוזה העבודה, מאחר שהעובדה לא קיימה את הבטחותיה לגבי הלקוחות שהיו צפויים היו לעבור לשורות חברת

סוכני המכס ולשמשה בהפקת הכנסה.

העובדת הכחישה טענות אלה וטענה שהציגה בפני חברת סוכני המכס את מלוא המידע הרלוונטי בבואה להתקשר

עימה ולא הבטיחה כי כל הלקוחות ברשימת הלקוחות יעבור לעבוד עימה.

עוד טענה כי לאור פיטוריה לאחר תקופה כה קצרה, יש לקיים את הסכם ההתקשרות ככתבו וכלשונו, דהיינו

לשלם לה משכורת תמורת הודעה מוקדמת של 78 ימים ) 00 הימים החוזיים בניכוי שלושה ימים ששולמו לה( וכן

לפצותה בגין אי ביצוע הפרשות לביטוח מנהלים ואי עריכת שימוע.

מה פסק בית הדין?

בית הדין קבע כי גרסת העובדת בעניין הייתה בלתי סבירה, עדותה לא הייתה עקבית והיא התחמקה ממענה ישיר

לשאלות שנשאלה ולעניין רשימת הלקוחות לא שוכנע בית הדין כי הלקוחות אכן מהווה רשימת לקוחות אשר

שייכת לעובדת )ולא למקום עבודתה הקודם(.

בנוסף קבע בית הדין כי העובדת לא גילתה לחברת סוכני המכס את פרטי הסכם הפשרה עם מקום עבודתה

הקודם, לא גילתה שהעמלות בתלוש שהציגה אינן עמלות חודשיות אלא תשלום אחד מהסכם פשרה כולל הנוגע

לכל תקופת העסקתה והיא גם לא הבהירה כי קיימת מחלוקת בינה ובין מקום עבודתה הקודם בנוגע לבעלות על

רשימת הלקוחות.

בנוסף, הוכח כי העובדת כללה ברשימת הלקוחות לקוחות רבים שאינם פעילים.

לאור האמור לעיל, הגיע בית הדין למסקנה כי בבואה לנהל מו"מ עם חברת סוכני המכס, העובדת הפרה את חובת

תום הלב בניגוד לסעיף 25 לחוק החוזים, ולאור זאת נדחתה תביעתה.

כמו כן, תביעתה הנגדית של חברת סוכני המכס נדחתה, שכן הוכח שהעובדת עבדה בחברה ולא ניתן לחייב בפיצוי

מהסיבה שהעובדת לא עמדה בציפיותיה של חברת סוכני המכס מבחינת נפח עבודה.

לאור זאת, התביעה והתביעה שכנגד נדחו, וכל צד יישא בהוצאותיו.

]ס"ע )תל-אביב יפו( 24843-04-22 חדוה זהבי נ' כל הנתיבים שירותים לוגיסטיים בינלאומיים בע"מ, פסק-דין

מיום 5.2.24 , בפני כבוד השופטת דגנית ויסמן[.

מה ניתן ללמוד ממקרה זה?

על פי הפסיקה, רשימת לקוחות עשויה להוות קניין של אדם, אם אותו אדם מוכיח בצורה משכנעת כי הוא שגייס

את אותם לקוחות, עמד איתם בקשר ישיר, וכו'.

במקרה הנוכחי, לא הובאו די ראיות על ידי העובדת כדי לשכנע את בית הדין כי הלקוחות שהופיעו ברשימה הם

אכן לקוחותיה ולא לקוחות מעסיקה לשעבר.

עניין זה עמד בעוכריה של התובעת והביא, בסופו של דבר, לכישלון תביעתה.

לפיכך, במקרים מסוג זה, יתכן שהתובעת הייתה צריכה להביא לעדות חלק מלקוחותיה על מנת שיעידו כי גויסו על

ידה, למרות שניתן להניח שלקוחות יהססו מאד להכניס עצמם לתביעות מסוג זה בין נותני שירותים בתחום

השילוח ועמילות המכס.

משרדנו טיפל בשנת 5020 במקרה דומה בו פרילנסר הגיש תביעה נגד חברת שילוח ועמילות מכס בגין הפרת הסכם

אי-תחרות. באותו המקרה אמנם לא נטען ליחסי עובד-מעביד אך מדובר בנושא דומה . באותו המקרה הגיע בית

המשפט לתוצאה שונה ואכף על חברת השילוח ועמילות המכס את תניית אי-התחרות באופן שאסר עליה לפנות או

להתקשר עם לקוחות שגויסו על ידי אותו פרילנסר, לתקופה של 25 חודשים.

הסיבה לתוצאה השונה היא שבאותו המקרה הביא הפרילנסר ראיות מספקות על מנת לשכנע כי אותם לקוחות

גויסו על ידו, וזאת בזמן שחברת השילוח חלקה על כך ביחס לחלק מהם.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי

להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי

במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 8940484 - .90