גיל נדל משרד עורכי דין

 

על הקו הגבול שבין משלח/סוכן מכס לבין יועץ לענייני יבוא ויצוא

עוד בנושא
בית המשפט חייב את רשות המכס להשיב על שאלות הנוגעות לקריסת חברת עמילות מכס
התקבלה חלקית תביעה של יבואנית נגד עמיל מכס להשבת כספים
לא יוחזרו מסי יבוא בגין סחורה ששוחררה מפיקוח המכס אך נותרה במחסניו
סוכן מכס לא יהיה רשאי לגבות את חוב היבואן מהערב שחתם לו ערבות טרם בירור
עוד בנושא
בית המשפט מגבה את סוכן המכס: עלויות נוספות בשחרור סחורה נדרשו כדין
בית המשפט: בתביעת יבואן אישי של רכב נגד המכס- אין לתבוע סוכן מכס
העליון מאשר: סוכן מכס יישא בדמי אחסנה שלא שולמו ע"י הלקוח
בית המשפט מחזק את זכות העיכבון של סוכן המכס
יפוי כח של סוכני מכס – סקירה משפטית
שחרור רכב מפיקוח המכס שלא לידי היבואן המקורי – מי אחראי?
בית המשפט: לא הגיוני ששירותי עמילות מכס יינתנו בהתנדבות
המחוזי מחמיר: סוכן מכס יישא במלוא חובות האחסנה של היבואן
הפעלת עיכבון על ידי סוכן מכס בגין אי-תשלום מסי יבוא
הטלת חוב דמי אחסנה או השהייה על סוכן המכס - נקודות להתנהלות נכונה
האם סוכן מכס יוכל לגבות חוב כספי של לקוח מאיש קשר חיצוני?
כיצד יתגונן היבואן נגד חדלות פרעון של סוכן מכס?
האם סוכן המכס אחראי לאי השבת המכולה על ידי היבואן?
הטלת חוב דמי אחסנה או השהייה על סוכן המכס - נקודות להתנהלות נכונה
בית המשפט: סוכן מכס ונמל אינם אחראים לנזק שנגרם לרהיטים
בית המשפט: סוכן מכס הפר חובת סודיות ללקוח אך לא יחויב בפיצוי
מתי תמומש ערבות לחוב יבואן לסוכן מכס?
משלח וסוכן מכס הופטרו מאחריות לעיכוב שחרור משלוח
האם ניתן לקזז עלויות עמילות מכס בגין חוב הובלה אווירית?
בעלים של חברת עמילות מכס לא יישא בחוב באופן אישי
למי שייכים הלקוחות?
מספיחי העבר: סוכן מכס ישלם אגרת נמל רטרואקטיבית רק אם נדרשה תוך זמן סביר
עדכון משפטי: בוטל בהסכמה פסק-דין שמתח ביקורת על רשות המכס
החזקת מטען של יבואן כבן-ערובה? אתה עלול להיות מחויב בפיצויים
בית המשפט נותן אור ירוק לגביית ריבית על ידי סוכן מכס
מי הזמין את ההובלה? על הכרעה בתביעת מוביל נגד סוכן מכס
האם סוכן מכס יידרש להציג מסמכי הנהלת חשבונות בבית המשפט?
סוכן מכס שלח כסף להפקדה והכסף נשדד- מי יישא באחריות?
הפסקת גביית אגרות נמל מסוכן המכס - עדכונים והתפתחויות
הצעת החוק בדבר הגבלת אחריות סוכן מכס לחוב יבואן לרשות הנמלים - עוברת לכנסת
. "קיצור דרך" באמצעות מסירת כתב תביעה לסוכן מכס של יבואן ? לא בכל מצב
חברת ג'קי ליין זכתה בכ-300,000 ש"ח בגין חוב עמילות מכס ושילוח
בית המשפט: משלח בינ"ל שטוען לחוב חייב להביא עדים הבקיאים בפרטי המשלוחים
מי צריך לשלם לסוכני המכס? על מיזם משותף של יבוא מוצרי נייר מתורכיה
תהליך שחרור מטען – האם כתב ויתור פוטר מאחריות?
בית המשפט מאשר למשלח לנקוט הליכי הוצאה לפועל נגד יבואן
סוכן המכס ככתובת לקבלת כתב תביעה נגד יבואן? פסיקה נוספת בעניין
סיכמנו או לא סיכמנו? על התחשבנות בין סוכן מכס ללקוחו
עם או בלי ריבית? היבואן מול נותני השירותים
האם יש גבול לשיעור הריבית? על ויכוח (שלא הסתיים) בין סוכן מכס ליבואן
סוכן מכס חויב בתשלום דמי אחסנה
האם המשלח הבינלאומי יוכל ליהנות ממעמד של מוביל אווירי? עדכוני פסיקה
התניית שירות EMS בשירות עמילות מכס על ידי חברת הדואר
בית המשפט המחוזי: רמת הענישה של פקיד רשוי צריכה להיות מחמירה יותר לאור חובת הנאמנות שלו
פקיד רישוי: קיבלת שיקים פתוחים והעובד שלך גנב אותם-מי אחראי?
01.המצאת כתבי בי-דין לסוכן מכס בעבור יבואן מהרשות הפלסטינית
ברוח הימים הגשומים: בית המשפט: הציוד נרטב – נהג המונית ישלם
מה קורה כאשר לא נחתם הסכם מסודר
סחר חוץ - מה קורה כאשר הצדדים חלוקים על העובדות –סקירת פסקי דין שניתנו לאחרונה
על היחסים בין סוכן המכס / המשלח והיבואן - עדכונים מבתי המשפט
מה רוצה הנמל מסוכן המכס?
על סכסוכים כספיים בגין סוכן מכס ליבואן
הנחיות רשות המכס לסוכני המכס – סקירה ביקורתית
בית המשפט: דרישת פיקדון על חשבון דמי השהיית מכולה הינה סבירה
בית המשפט: החתימה של חברת השילוח חייבה את חברת העמילות
סוכן המכס וסיווג הטובין – בין הפטיש לסדן
דרושה זהירות בהסקת מסקנות מפסק דינו של בית משפט השלום בעכו בעניין סוכני המכס
עונש מאסר בפועל לשני פקידים רשויים שהורשעו במתן שוחד לבודקי מכס
ההסכם עם הסוכן נחתם או לא נחתם?
בית משפט השלום: המוביל היבשתי חויב לשפות את סוכן המכס
סוכן המכס נמצא אחראי לנזק שאירע לאחר ביצוע בדיקה פיזית של המטען
מה יעשה סוכן המכס כדי למנוע העמסת עלויות בצ'קים פתוחים שניתנו על ידו ?
האם סוכן מכס מחויב לשלם דמי השהייה?
פקודת מסירה, מסירה ישירה, ומניה – מה כולל מה?
כרטסת החיובים לא הספיקה לסוכן המכס כדי לזכות בתביעה
סוכן המכס כשלוחו של היבואן/היצואן – זכויות וחובות (חלק שלישי) - זכות העיכבון
סוכן המכס כשלוחו של היבואן/היצואן – זכויות וחובות (חלק שני)
ערעור על צעדים משמעתיים כנגד סוכן מכס / פקיד רשוי
הלקוח דרש, וסוכן המכס לא נחשב כרשלן
על חלוקת הסיכונים בהסדרי המס"ב - בעקבות פסקי הדין בענין בן שושן
עוד בנושא

 

 

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

יבואנים ויצואנים נוטים כדרך קבע לעשות שימוש בשירותים של משלחים בינלאומיים וסוכני מכס לצורך טיפול

בפרוצדורה הכרוכה ביבוא או ביצוא.

כאשר מתעוררת תקלה כזו או אחרת, לעיתים בוחרים היבואנים או היצואנים לתבוע בבית המשפט את המשלחים

או סוכני המכס וטוענים לרשלנות שלהם בטיפול במשלוחים.

בדרך כלל, היבואנים/יצואנים נוטים לטעון במצב כזה כי הם אינם מבינים בתחום הזה וכי פנו למשלחים/סוכני

המכס בשל מומחיותם בתחום, וכי מעבר לתפקיד הלוגיסטי, אותם משלחים/עמילי מכס הדריכו אותם צעד אחרי

צעד בנוגע לטיפול במשלוח, וכי ההדרכה לא הייתה מספקת.

האם בית המשפט עשוי לקבל טענות מסוג זה או שהוא נוטה לצמצם את תפקידי המשלח/סוכן המכס לטיפול

הלוגיסטי ולא לתפקיד ה"יועץ"?

לאחרונה, דחה בית המשפט תביעה של יצואן מוצרי איפור לארה"ב, נגד חברת השילוח שטיפלה בייצוא בנושא זה.

המשלוח שיוצא לצורך הצגה בתערוכה בארה"ב לא שוחרר בשל טעות במסמכים והיצואן טען כי חברת השילוח או

איש שיווק נוסף עימו נחתם חוזה, נושאים באחריות לכך.

בית המשפט קבע כי היצואן רכש שירותי שילוח ולא שירותי ייעוץ בענייני דרישות מכס, ולכן ככל שהייתה בעיה

במסמכים שלא אפשרה את היצוא, הרי שזוהי אשמתו של היצואן ולא של חברת השילוח.

האם משלח הוא יועץ לענייני מילוי מסמכי יצוא ?

חברת "ניו פרמננט מייק-אפ" ביקשה להשתתף בתערוכה בלאס-ווגאס נבאדה שארה"ב ולהציג את מוצריה

השונים. לצורך קידום המכירות ומשלוח המוצרים לארה"ב התקשרה החברה עם שני גורמים. האחד, חברת שילוח

בינלאומית, והשני, בעל עסק בתחום השיווק לחו"ל שתפקידו היה לאתר רוכשים פוטנציאליים.

בתאריך ה 11.7.11- נאסף משלוח, הכולל את מוצרי החברה, במטרה לשלחו ליעד לשם הצגתו בתערוכה שהייתה

עתידה להתקיים ביום ראשון ה 11.7.11- . המשלוח הגיע לארה"ב בתאריך 11.7.11 אך עוכב במכס האמריקאי

במשך מספר ימים בשל העדר נתונים או מסמכים שהיו דרושים לצורך שחרורו. בין היתר, חסר היה פירוט בשטר

המטען לגבי תכולת המשלוח וצוין על גביו באופן כללי מדי כי הוא כולל: " EXHIBITION DEMONSTRATION MEANS ". בשל כך, לא הגיע המשלוח אל היעד עובר למועד פתיחת התערוכה. בהמשך,

בהוראת המכס, הוחזר המשלוח לישראל, באמצעות המשלח הבינלאומי.

היצואן טען מספר טענות הן כנגד המשלח הבינלאומי והן כנגד המשווק. כנגד המשווק טען היצואן, בין היתר, כי

במסגרת הסכם השיווק עליו חתמו הצדדים היה המשווק אחראי גם על התחום הלוגיסטי של היציאה לתערוכה,

לרבות הכנת המשלוח וביצועו בפועל. כנגד המשלח הבינלאומי טען היצואן בשני מישורים: האחד, שהמשלח

הבינלאומי התרשל כלפי היצואן בכך שלא סיפק לו הסברים מספקים באשר לאופן הכנת מסמכי המשלוח בטרם

יציאתו את גבולות הארץ. בתוך כך נכללה גם הטענה לפיה המשלח הבינלאומי היה מודע מראש לכך שהמשלוח

נועד לתערוכה, והיה עליו לפקח באופן הדוק על המשלוח ולוודא את הגעתו במועד המתוכנן ליעד ולתערוכה.

הטענה השנייה נוגעת להתנהלות המשלח הבינלאומי לאחר שהחל העיכוב של המשלוח במכס, נטען כי הוא לא עשה

די לעדכון היצואן או לטיפול במשלוח המעוכב על מנת שישתחרר במועד לפני התערוכה.

סכום התביעה הועמד על סך של 001,111 ש"ח.

בעניינו של המשווק קבע בית המשפט, בהתבסס הן על החוזה שנחתם בין הצדדים והן על היחסים בין הצדדים

מעבר לכתוב בחוזה, כי לא היה זה מתפקידו של המשווק לדאוג לענייני הלוגיסטיקה והשילוח וכי גם לא לקח כל

חלק בשילוח המשלוח בפועל שעשוי היה להטיל עליו אחריות כלשהי לנזק שהתגבש. לכן התביעה נגדו נדחתה.

בעניינו של המשלח הבינלאומי קבע בית המשפט כי לא נמצאו פגמים בהתנהלות מי מאנשי החברה. שכן, באשר

לטענה הראשונה קבע בית המשפט כי השירותים המוצעים על ידי המשלח הבינלאומי הם שירותי שילוח )יבוא או

יצוא( וכי לא נמצא בהסכם השירות בין היצואן להמשלח הבינלאומי סעיף של שירותי ייעוץ והנחיות שמעניק

המשלח הבינלאומי לעניין דרישות מכס או דרישות דומות אחרות לגבי משלוחים ספציפיים. כלומר, בית המשפט

קבע כי השירות הבסיסי שהציע המשלח הבינלאומי ושאותו רכש היצואן, מתייחס לשילוח בלבד.

וכך פסק בעניין זה בית המשפט:

"השירותים המוצעים על ידי ... הם שירותי משלוח )ייבוא או ייצוא(, כאשר במסגרת הסכם השירות יש ללקוח

אפשרות לרכוש שירותים נלווים נוספים, ובהם ביטוח, שירות של עדכונים על מצב המשלוח בזמן אמת והסדרי

תשלום באשראי מראש לגבי עלויות שקשורות בביצוע המשלוח )עלויות מכס, מע"מ וכיו"ב(. לא מצאתי שהסכם

השירות מפרט כי ... מספקת ללקוחות גם שירותים של ייעוץ והנחיות לעניין דרישות מכס או דרישות דומות

אחרות לגבי משלוחים ספציפיים, משמע שהשירות הבסיסי שמציעה ... ושאותו רכשה התובעת, מתייחס

לביצוע העברת המשלוח בלבד".

באשר לטענה השנייה קבע בית המשפט כי כבר ביום ה 11.7.11- , לכשנודע הדבר אודות עיכוב המשלוח במכס, שלחו

נציגי המשלח הבינלאומי הודעת דואר-אלקטרוני לאחד ממנהלי היצואן ובעל המניות בו, שלמעשה היה הגורם

שטיפל בתערוכה ובלוגיסטיקה הכרוכה בכך.

לא-זו-אף-זו, הוכח כי נציגת המשלח הבינלאומי אף יצרה קשר טלפוני עם היצואן בארץ ועדכנה אותו אודות

העיכוב במכס.

בית המשפט קבע כי על-אף שהמנהל אצל היצואן קיבל את הודעת הדואר האלקטרוני ארבעה ימים לפני פתיחת

התערוכה, לא נעשה על ידו די על-מנת להשלים את הפרטים החסרים במסמכים על מנת לשחרר את המשלוח, ואין

ליצואן להלין אלא על עצמו.

לכן, גם התביעה כנגד המשלח הבינלאומי נדחתה, והיצואן חויב בהוצאות של 10,111 ש"ח עבור שכר טרחת עו"ד,

מחצית מן הסכום למשווק ומחצית למשלח הבינלאומי.

]ת.א. )שלום חיפה( 1390-17-11 , פסק-דין מיום 11.9.11 , השופטת תמר נאות פרי[.

האם סוכן מכס אחראי לעניין פסילת מקור?

פסק-הדין למעשה משרטט קו הפרדה בין תפקידו של משלח- לטפל בענייני לוגיסטיקה הכרוכים בשינוע המטען

לחו"ל או ממנו, לבין תפקידו של יועץ מקצועי בנושא הדין כמו יועץ מס, עורך דין ועוד, ונאמר כי משלח אינו יועץ

מקצועי ואינו נושא באחריות בעניינים מעין אלו.

בשנת 0111 התעורר מקרה דומה בו יבואן תבע גורם אחר בשרשרת הלוגיסטיקה- סוכן מכס, בטענה של רשלנות

בייעוץ בנוגע למקור אירופאי של סחורה.

רשות המכס שלחה תעודת מקור של היבואן לאימות בדיעבד והתברר כי הטובין לא עומדים בכללי המקור ולפיכך

נדרש היבואן לשלם גרעון מכס של 111,111 ש"ח.

היבואן טען כי תפקידו של סוכן המכס היה לייעץ לו בכל הנוגע לשלב היבוא, וכי סוכן המכס התרשל בכך שלא ייעץ

לו לשמור מסמכים רלוונטיים למשך שנים למקרה שיתבצע אימות בדיעבד של מקור הסחורה. כמו כן, טען היבואן

כי סוכן המכס היה צריך להתריע בפניו כי קיימת סכנה שיבוצע אימות ולהדריך אותו כיצד עליו להתנהג בזמן

אמת כדי להיערך לאותו אימות.

בית המשפט פטר את סוכן המכס מאחריות וקבע כי אין זה מתפקידו להתריע מפני סכנות כגון מעשי מרמה של

הצד המוכר שכן במצב כזה יידרש הסוכן להתריע גם מפני סכנות נוספות כגון אי אספקה של הסחורה, אספקת

סחורה פגומה וכיו"ב.

] ]ת.א )שלום ירושלים( 11100/10 , פסק-דין מיום 91.1.11

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי

להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי

במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 8940484 - .90