עו"ד גיל נדל, רו"ח (משפטן) ג'מיל אבו-מוך
סוכני מכס, במסגרת עבודתם מול לקוחותיהם היבואנים/יצואנים, מתנהלים לעיתים, מול אנשי קשר של הלקוח, אשר אינם עובדים שלו, דהיינו, אשר לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בינם לבין הלקוח.
מה קורה במצב בו הלקוח לא פרע את חובו לסוכן המכס, האם סוכן המכס יכול לתבוע רק את הלקוח, או גם את איש הקשר?
עובדות המקרה:
סוכן המכס ניסה לשחרר מהמכס שתי מכולות שהגיעו מהמזרח הרחוק לפי הזמנה של אחד מלקוחותיו.
בעקבות פעילות של המכס, התברר, שמשלוח שנחזה להיות של מכוניות צעצוע, היווה למעשה כיסוי לניסיון הברחה של חפיסות סיגריות. המכולות נתפסו והמשלוח הושמד, ביוזמת המכס.
סוכן המכס טען כי הוא לא קיבל תמורה מלאה בגין פעילותו כסוכן מכס ותבע את הלקוח וכן את אחד מאנשי הקשר של הלקוח מולו, בטענה כי על סמך מצג של אותו איש קשר כי מדובר במשלוח שגרתי, בוצעו פעולות עמילות המכס בניסיון לשחרר את המשלוח.
בית המשפט השלום דחה את התביעה כנגד איש הקשר, ועל כך הוגש הערעור לבית המשפט המחוזי.
פסק הדין בערעור:
בית המשפט המחוזי קיבל את ערעור סוכן המכס וקבע שיש להחזיר את העניין להמשך דיון בבית משפט השלום, מאחר וסוכן המכס תבע את איש הקשר שמטעם הלקוח גם בהתבסס על עילות נזיקיות ולא רק חוזיות, טענות שלא נדונו על ידי בית משפט קמא. כמו כן, נקבע כי עניין תשלום דמי האחסנה שלא התברר עד תום בבית משפט השלום, יוחזר לדיון נוסף.
איש הקשר של הלקוח חויב לשלם לסוכן המכס את הוצאות המשפט בערעור וכן שכר טרחת עו"ד, בסך של 10,000 ש"ח.
[ע"א (מחוזי ת"א) 21494-11-13, פסק-דין מיום 8.9.14, השופט גדעון גינת. ב"כ הצדדים- לסוכן המכס- עו"ד איזנברג ושדה. לאיש הקשר של הלקוח- עו"ד ששון]
* * *
הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.