עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר
בסוף שנת 2014, פורסם באמצעי התקשורת השונים כי מדינת ישראל הצטרפה ליוזמה בינלאומית להפחית או לבטל את המכס המוטל על מוצרים התורמים לסביבה, הידועים יותר בכינויים כמוצרים "ירוקים", הכוללים מוצרים להפחתת זיהום אוויר, יצירת אנרגיה מתחדשת, סילוק פסולת, ועוד ועוד.
אז מהי אותה יוזמה "ירוקה"?
מדובר ביוזמה של ארגון הסחר העולמי WTOשאליה הצטרפו 41 מדינות, המקיימות משא ומתן בנושא מאז חודש ינואר 2014 ועד היום. המשא והמתן מתרכז בין היתר בשאלות מה ייחשבו כמוצרים "ירוקים", ומה יהא תהליך ביטול/הפחתת המכס בגינם, כאשר בחלק מהמדינות מוטל כיום מכס ששיעורו מגיע עד ל-35% מערך המוצרים.
בין החברות במשא ומתן ניתן למצוא את ארה"ב, סין, יפן והאיחוד האירופי, שהיקף הסחר שלהן במוצרים "ירוקים" יחד מהווה כ-90% מהסחר העולמי כולו במוצרים מסוג זה, ולפי הפרסום נטען כי המשא והמתן מתנהל על בסיס עיקרון "המדינה המועדפת ביותר" (most favoured nation), שהוא עיקרון בסיסי של ה-WTOלפיו כל מדינה חייבת להעניק יחס שוויוני למוצרים של מדינה אחרת ולא להפלותם לרעה. היקף הסחר במוצרים "ירוקים" בעולם, לפי הפרסומים, מוערך בכ-1.4 טריליון (1,000 מיליארד) דולר בשנה.
לפי הפרסומים, מטרת היוזמה היא להביא להפחתת התלות של המדינות להשתמש באמצעים המזהמים את הסביבה כגון בדלק, גז, וכו', ולעודד אותן לנצל, בין היתר בעזרת המוצרים ה"ירוקים", את המשאבים הטבעיים שלהם.
היוזמה ה"ירוקה" וישראל
באם תתקבל יוזמה זו והדבר יתגבש לכדי הסכם בינלאומי שייחתם על ידי המדינות השונות, הסכם כזה עשוי לסייע ליבואנים וליצואנים ישראליים הסוחרים במוצרים שייחשבו כ"ירוקים", שכן המכס בגינם בישראל ובמדינות השונות עשוי להתבטל.
השפעת ההסכם על היבוא לישראל היא חלקית בלבד, שכן כיום, קיימים מוצרים "ירוקים" רבים שחייבים במכס ביבוא לישראל, אך חלק אחר פטור ממילא ממכס ביבוא לישראל ולכן לגבי חלק זה ההסכם לא ישנה דבר.
כמו כן חשוב לציין כי השאלה מה ייחשב כמוצר "ירוק" שהמכס בגינו יבוטל, תוכרע במשא והמתן שיתנהל בין המדינות והדבר ייקבע על בסיס סיווג מכס בינלאומי ברמה של 6 ספרות, אשר מהווה סיווג מכס משותף ברוב מדינות העולם.
עדיין פתוחה האפשרות שיהיו בעתיד מחלוקות סיווג בין יבואנים לבין רשות המכס בשאלה היכן לסווג מוצר פרטני כזה או אחר, והאם הוא נכנס לסיווג הפטור של מוצר "ירוק", או לא, וזאת כאשר סיווג המכס במדינת ישראל מבוסס על 8 ספרות כאשר 2 הספרות האחרונות אינן משותפות ליתר מדינות העולם.
אילו מוצרים ירוקים חייבים כיום במכס ביבוא לישראל?
להלן מספר דוגמאות למוצרים "ירוקים" שחייבים היום במכס ביבוא לישראל, ובאם ההסכם הבינלאומי ייכנס לתוקף גם בישראל- המכס לגביהם, ביבוא לישראל, יבוטל:
חלקים לדודי קיטור/אדים כמו מכסה עליון לדוד חייבים ב-8% מכס.
מסננים ופילטרים לטיפול במים, כמו חלקים למכשירי תמי4, מי עדן בר וכו' - חלקם פטורים וחלקם חייבים ב-10% מכס.
מערכות השקייה כמו ממטרות לחקלאות, חלקן פטורות וחלקם חייבות ב-10%-12% מכס.
חלקים לתנורים תעשייתיים או מעבדתיים כמו ארובות לפליטת העשן חייבים ב- 10% מכס.
מכונות לעירבול/בחישה/ריסוק/טחינה כמו מכונות לטחינת אשפה- חלקן חייבות ב-8% מכס.
מכשירים לאנליזה של גז/עשן- לדוגמא מכשיר שמוסכים משתמשים בו לבדיקת זיהום אוויר של רכב – חייבים ב-5.6% מכס.
מכשירים לויסות או בקרה אוטומטיים, לדוגמא תרמוסטט למזגן– חלקם חייבים בין 6-12% מכס. חלקים של מכשירים אלה- חייבים ב-2% מכס.
איזה מוצרים ירוקים ממילא פטורים היום ממכס ביבוא לישראל?
לעומת זאת, המוצרים הבאים ממילא פטורים היום ממכס ביבוא לישראל, ולכן ההסכם הבינלאומי שייחתם לא ישפיע עליהם ביבוא לישראל:
מחממי מים באנרגיה סולארית כמו דודי שמש;
טורבינות גז או טורבינות אחרות לדוגמא כמו טורבינה שמותקנת במנוע של מטוס;
מנועים וגנראטורים בעלי הספק של למעלה מ-750 קילו-וולט-אמפר כמו גנרטור לטורבינות רוח שמייצרות חשמל;
חלקים לשנאים ולממירים סטטיים כמו מטענים לסוללות 1.5 וולט וכו'
תנורים חשמליים תעשייתיים או מעבדתיים כמו תנור למאפיות;
מכשירים לחקר מזג אוויר כדי להתריע על אסונות טבע – כמו מכשירים לבדיקת רעידות אדמה, צונאמי וכו';
האם ההסכם ישפיע גם על הטלת מס קניה?
לא. ההסכם הבינלאומי מתייחס רק לשיעורי מכס המוטלים בין המדינות השונות על מוצרים "ירוקים". כידוע, בישראל, כמו גם במדינות אחרות בעולם, מוטל מס קניה על חלק מהמוצרים המיובאים, וההסכם הבינלאומי בנושא מוצרים "ירוקים" לא צפוי לשנות את המצב בנושא זה.
התחשבות בשיקולים "ירוקים" לצורך מיסי היבוא אינה זרה למדינת ישראל, שכן גם מדינת ישראל נקטה בעבר הלא רחוק במדיניות של "מיסוי ירוק" בהטלת מס קניה על כלי רכב פרטיים ומסחריים. לפי אותה מדיניות, המיושמת זה מספר שנים, מוטל מס קניה גבוה על כלי רכב המזהמים את האוויר, ומס קניה נמוך יותר על כלי רכב שמידת זיהום האוויר שלהם נמוכה.
מתי ייכנס התיקון ה"ירוק" לתוקף במדינת ישראל?
מטבע הדברים, משא ומתן בין מדינות רבות לניהול משא ומתן לחתימת הסכם אחיד שיבטל את המכס על מוצרים שלגביהם כך יוסכם בין כולן- אורך זמן רב.
לפי הפרסומים המשא והמתן עדיין מתנהל וטרם הגיע לסיומו.
חשוב לציין כי הסכם בינלאומי לא מאומץ באופן "אוטומטי" לתוך דיני מדינת ישראל, אלא שהוא טעון "קליטה" לתוך החקיקה כדי להיכנס לתוקף. כך, שגם אם ייחתם הסכם בינלאומי ומדינת ישראל תחתום עליו, הפחתת המכס הפרטנית על מוצרים כאלה ואחרים ביבוא לישראל עדיין תלויה בתיקון חקיקת המשנה- צו תעריף המכס, על ידי משרד האוצר, וביטול/הפחתת המכס בפרטי המכס הרלוונטיים, ורק אז תיכנס הפחתת המכס לתוקפה.
מה לגבי ביטול המכס ביבוא מישראל למדינות שונות?
נכון להיום, שיעור המכס על מוצרים "ירוקים" אינו אחיד והוא משתנה בין מדינות העולם, כאשר כל מדינה ראשית להטיל מכס על פי בחירתה, עד לתקרה מסוימת. לפי המשא והמתן המתנהל, מטרת ההסכם היא להביא להאחדת שיעורי המכס על מוצרים ירוקים ולביטולם לחלוטין.
* * *
הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.