יבוא, יצוא ומה שביניהם סקירות וחידושים בענייני חוק ומשפט
עו"ד גיל נדל, ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים
1. למי שייכים הלקוחות?
בתחום השילוח ועמילות המכס, כמו גם בתחומים אחרים, קיימים עובדים רבים שתפקידם דומה לתפקידו של איש מכירות. כלומר, עובדים אלה תפקידם לגייס לקוחות חדשים הזקוקים לשירותי שילוח או עמילות מכס. לפי שיטת ההעסקה הנפוצה בתחום, עובד זה מקבל את שכרו באחוזים, מתוך ההכנסות המופקות מהלקוחות שגייס, וזאת לאחר קיזוז ההוצאות הישירות.
במאמר זה נבחן את השאלה למי שייכים הלקוחות ומי גייס אותם, בעיקר במצב בו היחסים בין העובד לחברת השילוח ועמילות המכס מגיעים לסיום, והעובד טוען שלא קיבל את המגיע לו.
2. היכן נרטב וניזוק מטען גלילי נייר - בים או ביבשה?
לאחרונה, קיבל בית משפט השלום בחיפה תביעה של חברת ביטוח (שנכנסה בנעלי יבואן) כנגד חברת הובלה יבשתית בגין נזקי רטיבות שנגרמו למטען של גלילי נייר סופג גדולים, וקבע כי המוביל הימי אינו אחראי כלל לנזק.
בית המשפט קבע כי על פי ניתוח העדויות סביר יותר להניח שהמטען נרטב וניזוק כשהיה בחזקת המוביל היבשתי באחסנה, ולא בשלב קודם של ההובלה הימית.
3. הצעה לתיקון חקיקה: כללים אחידים למתן תעודת הכשר
במאמר זה נסקור את ההצעה לתיקון חוק איסור הונאה בכשרות שפורסמה על ידי הממשלה. תיקון זה יקבע כללים אחידים למתן תעודת הכשר לבתי עסק.
4. תביעות רשלנות נגד גופי ממשלה בתחום הסחר הבינלאומי
בתהליכים הקשורים בסחר בינלאומי, כגון יבוא ויצוא, מעורבים גופים ממשלתיים רבים, וביניהם רשות המכס אשר אחראית על תהליך השחרור של מוצרים, משרדים שונים שאחראים על מתן אישורים ליבוא מוצרים ספציפיים כגון משרד הבריאות, משרד החקלאות, משרד התחבורה, משרד התקשורת ועוד.
פעמים רבות, עשויה התנהלות של משרד ממשלתי כזה או אחר להסב נזק לגורם העוסק בסחר בינלאומי- יבואן או יצואן, למשל בגין קביעת סיווג שגוי, או איחור במתן אישור, וכו'.
במאמר זה נסקור את השאלה באילו תנאים יוכל היבואן או היצואן לתבוע משרד ממשלתי בגין רשלנות ולקבל פיצוי על הנזק שנגרם לו?
5. הביטוח יפצה בגין פעולת חילוץ רשלנית של ספינה בכנרת
לאחרונה, חייב בית המשפט המחוזי בת"א את חברת הביטוח מנורה לפצות את חברת א.ג. אופיר ניהול ושיווק בע"מ ("בעלת הספינה") בכ- 2.5 מיליון ש"ח, בגין פעולות חילוץ רשלניות בהן נקט הביטוח להצלת ספינה שטבעה בכינרת.
על אף שבית המשפט פסק כי פוליסת הביטוח שנחתמה בין הצדדים אינה מכסה את האירוע בשל כך שבעלת הספינה לא עמדה בתנאים שונים בה, חויב הביטוח באחריות בגין פעולות החילוץ שבהן נקט, שבגינן נחתם בין הצדדים הסכם חדש.
6. הוכרעה מחלוקת לגבי מיזם משותף ליצוא פירות לשווקים בחו"ל
לאחרונה, פסק בית המשפט השלום בפתח תקווה במחלוקת בין בעלי עסקים ביחס למיזם משותף למכירת פירות בשווקים בחו"ל.
המחלוקת המרכזית בין הצדדים הייתה סביב שאלת הסכום שהיה על המשווק לשלם למגדל הפירות בגין מכירת הפרי.
7. על חובותיו של נמל אשדוד בנושא טיפול ביצוא גרוטאות
לאחרונה, הפך בית המשפט העליון את פסיקת בית המשפט המחוזי וקבע, כי נמל אשדוד חייב להמשיך שירותי הטענה ושינוע של גרוטאות ליצוא מבלי שהוא רשאי לגבות מן היצואנים כספים נוספים בגין רכישת הציוד שנדרשה על ידו.
מדובר במקרה בו הנמל הודיע לאחר מספר שנים כי שיטה מסוימת להטענת גרוטאות ברזל אינה בטיחותית, והודיע על שינוי השיטה שהצריך רכישת ציוד חדש והעלאת הכספים שישלמו היצואנים.
8. מה חדש החודש?
סיווג תיקים לצרכי מכס.
ייעוץ בחקירת היצף.
ביקורת חשבונות על ידי רשות המכס לחברה העוסקת ביבוא חצובות.
גרעון מכס על גרעיני חמניות.
ייעוץ בנושא סיווג מכס של חלקי רכב שונים.
בנושא סיווג מעטפת (גוף+מכסה) של מסננים.
סיווג של מתאמים שונים לרדיו ברכב.
תובענה נגד רשות המכס בגין סיווג מכס של דגים.
יום עיון בנושא היטל היצף.
משרדנו עסק בנושאים אלו ועוד, למידע נוסף לחצו על 'קרא עוד'.
הסקירות לעיל הינן בבחינת תמצית. המידע הכלול בהן נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.