גיל נדל משרד עורכי דין

 

תא 220153/02 (השלום ת"א) תכשיטי ג'י.בי. תעשיות 1993 נגד גובה המכס מדינת ישראל – אגף המכס והמע"מ

 
נושאים נוספים
תק 005577/00 (בית משפט לתביעות קטנות - חיפה) גרבר צבי נ' מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ
א 028093/05 (השלום תל אביב-יפו) ניולוג נ' אלפאטק טכנולוגיות 1994
א 001003/06 (השלום נצרת) אורגל יצחק נ' מדינת ישראל - האוצר/אגף המכס והמע"מ
א 001003/06 (השלום נצרת) אורגל יצחק נ' מדינת ישראל - האוצר/אגף המכס והמע"מ ואח'
נושאים נוספים
ת"א 2780/00 (המחוזי תל-אביב - יפו) שרכאת יאמכו ללתגאריה אלעאמה נ' מסוף 207 ואח' נ' מדינת ישראל
עמה 000589/04 (מחוזי חיפה) אריאלה שחר ואח' נ' פקיד שומה חדרה
א 000568/99 (מחוזי נצרת) עומוסי ירון נ' מדינת ישראל
ע"א 9257/06 (המחוזי ירושלים) גרנט - מרכז האבטחה הישראלי למיגון חיצוני נ' מדינת ישראל-רשות המיסים
בשא 005697/06 (מחוזי חיפה) לוסקי משה ואח' נ' פקיד שומה חיפה
עא 003457/01 (מחוזי תל אביב-יפו) למיט יבוא ויצוא נ' מע"מ גוש דן ואח'
בש"א 158987/06 (השלום ת"א) יתיר שירותי יבוא יצוא סוכנות מכס נ' רונית דגלי אומות
בש"א 2221/06 גרנט - מרכב האבטחה הישראלי למיגון חיצוני (2001) בע"מ נ' מדינת ישראל – אגף המכס ומע"מ.
א 003619/02 (השלום ראשון לציון) שוקרי לחאם נגד מדינת ישראל - אגף המכס ומע"מ
בש"א 2942/05 חברת כמאל למסחר נגד מדינת ישראל - אגף המכס ומע"מ
ת.א. 000195/01 מדינת ישראל – אגף המכס נגד גיל אימפורט ואח'
א 000634/02 (מחוזי חיפה) כרמל תעשיות חלפים נגד מדינת ישראל (אגף המכס ומע"מ)
עש 001181/04 (מחוזי תל אביב-יפו) בר גל נגרות נגד אגף המכס והמע"מ
א 133120/01 (השלום תל אביב-יפו) איירגייט (ישראל) נגד תג-פוינט
ע"א 9257/06 (מחוזי ירושלים) גרנט - מרכז האבטחה הישראלי למיגון חיצוני נגד מדינת ישראל-רשות המיסים
ע"ש 5010/05 (מחוזי י-ם) בי.אי.סי.סי. החברה הבלגית ישראלית להלבשה נגד מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ
בש"א 1632/06 (מחוזי ירושלים) פרמה גורי נגד מדינת ישראל - רשות המיסים - אגף המכס
בשא001197/06 (השלום בית-שמש) לנגר סוכנויות נגד מדינת ישראל - רשות המיסים - אגף המכס
ע"א 9257/06 (מחוזי ירושלים) גרנט - מרכז האבטחה הישראלי למיגון חיצוני נגד מדינת ישראל-רשות המיסים
תא 012560/98 תשרי מערכות מתקדמות נגד מדינת ישראל אגף המכס ומ"מ בית המכס נתב"ג
בג"ץ 7961/03 טל-רון תעשיות (1979) ואח' נגד שר המסחר, התעשייה והתעסוקה ואח'
בג"ץ 7428/01 איגוד לשכות המסחר בישראל ואח' נגד שרת התעשייה והמסחר ואח'
עא 002176/01 (מחוזי ת"א) אליהו ספקטור ושות' נגד מדינת ישראל-משרד האוצר
ע"א 10608/02 (עליון) שריף הזימה נגד אגף המכס ומע"מ
תא 007125/01 (השלום ראשל"צ) י.ד.שלוס נגד ואח' מדינת ישראל - מנהל המכס, מע"מ ומס קניה ואח'
תא 020625/03 (השלום חיפה) שי מכר סחר 1996 נגד מדינת ישראל-משרד האוצר מנהל המכס ומע"מ
תא 025256/98 (השלום חיפה) צדקוביץ סרגיי נגד מדינת ישראל ואח'
ת.א. 62971/94 (השלום ת"א) מוהטרם אגהיי מהרביניאן ואח' נגד מדינת ישראל האוצר אגף המכס ומע"מ ואח'
בשא 013645/05 (מחוזי ת"א) קלינטון סחר בינלאומי 2000 ואח' נגד Sanyo Electric Co. Ltd ואח'
בג"ץ 2830/05 (עליון) צנציפר - חברה ליבוא תבואות ומספוא נגד משרד החקלאות ופיתוח הכפר ואח'
עא 002089/00 (מחוזי ת"א) פרג' זאק' ואח' נגד מדינת ישראל משרד האוצר - אגף המכס ומע"מ
פ 002588/99 (השלום ת"א) מדינת ישראל נגד חברת מע"ש פלדות ואח'
עפ 071428/03 (מחוזי ת"א) מדינת ישראל (מס קניה ומע"מ תל-אביב) נגד צבי שטיין
בשא 12713/03 (מחוזי חיפה) מפעלי פלדה מאוחדים ואח' נגד עו"ד א. שביט ואח'
פ 002323/03 (השלום ת"א) מדינת ישראל – אגף המכס ומע"מ נגד י. ג. סלפטר (1983) ואח'
פ 005522/02 (השלום חיפה) מדינת ישראל נגד רפקור חברה לקירור ואח'
פ 006508/02 (השלום חיפה) הלשכה המשפטית בית המכס חיפה נגד חב' קסקו בנדא ואח'
פ 002941/01 (השלום ת"א) מדינת ישראל נגד חב' "למיט" יבוא ויצוא ואח'
פ 004997/98 (השלום ת"א) מדינת ישראל נגד לוינשטיין יעקב ואח'
עפ 001161/04 (מחוזי חיפה) קיבוץ יד מרדכי נגד מדינת ישראל - בית המכס חיפה ואח'
פ 001090/02 (השלום אשדוד) מדינת ישראל נגד א.ג. שיווק גז ירוק ואח'
עפ 002539/01 (מחוזי חיפה) מדינת ישראל בית המכס חיפה נגד גינל אריה
עפ 070773/03 (מחוזי ת"א) מדינת ישראל (מכס נתב"ג) נגד חב' כרמל תעשיות חלפים ואח'
עש 003471/98 (מחוזי ת"א) פוליבה נגד מדינת ישראל -אגף המכס ומע"מ ומשרד המסחר
תא 017616/00 (השלום ת"א) עמילות מכס ותחבורה עמית נגד הדר חברה לביטוח ואח'
בשא019698/04 (השלום חיפה) מדינת ישראל / מנהל המכס חיפה נגד סעד סלח
עש 000759/93 (מחוזי ת"א) י.ד שלוס נגד מס קניה תל אביב
תא 049944/03 (השלום ת"א) פידן סחר נגד (מדינת ישראל) אגף המכס ומע"מ
תא 001526/99 (השלום ירושלים) מ. סידס ובנו נגד מדינת ישראל משרד המסחר והתעשיה הנהלת המכס ומע"מ
פ 007201/02 (השלום ת"א) מדינת ישראל נגד נירוסנטר מוצרי נירוסטה ואח'
ע"א 6743/03 (עליון) תחנת שירותי רכב רוממה חיפה נגד פקיד שומה חיפה
תא 026540/03 (השלום ת"א) נורטל נטוורקס ישראל נגד מדינת ישראל
תא 030938/00 (השלום ת"א) מראפ מכשירים אוטומטיים נגד מדינת ישראל בית המכס ונתב"ג
תא 000537/99 (מחוזי נצרת) מראפ מכשירים אוטומטיים נגד מדינת ישראל-אגף המכס
תא 029066/03 (השלום ת"א) חברת סוניקו נגד מדינת ישראל
בשא 032420/05 (מחוזי ת"א) ניסן תעשיות רפואיות נגד מדינת ישראל-משרד הבטחון ואח'
ע"א 1761/02 (עליון) רשות העתיקות נגד מפעלי תחנות
עש 000938/02 (מחוזי חיפה) המכללה הערבית להכשרה מקצועית נגד מס ערך מוסף
עש 001174/03 (מחוזי ת"א) אהרון בר ואח' נגד מנהל מס ערך מוסף ת"א
עש 000870/02 (מחוזי חיפה) תנובה מרכז שיתופי לשיווק תוצרת חקלאית בישראל נגד מנהל מס ערך מוסף
עש 001550/04 (מחוזי באר שבע) תדמור תעשיות עין צורים נגד מע"מ באר-שבע
תא 001464/03 (שלום אשדוד) ג.ח. פארק השקעות נגד האוצר / אגף המכס והמע"מ
עא 4351/01 (העליון) איתן ארז, עו"ד מפרקן של חב' ח.א מזון ואח' נגד מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ
תא 010957/02 (שלום חיפה) מור בייקרס בע"מ נגד מדינת ישראל/משרד האוצר/אגף המכס
תא 133453/01 (שלום ת"א) מ.ד.ק. ניהול סחר ושיווק חיפה ואח' נגד מדינת ישראל - אגף המכס ומע"מ
בג"ץ 7691/03 (ביהמ"ש העליון ירושלים) טל-רון תעשיות (1979) ואח' נגד שר המסחר, התעשייה והתעסוקה ואח'
תא 000548/04 (מחוזי חיפה) רדואן ראדי עבד אלקאדר ערפאת נגד מדינת ישראל אגף המכס והמע"מ/בית המכס אשדוד
בשא 001806/04 (שלום חיפה) האנייה KAPTAN MURAT ואח' נגד מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ
בשא 185402/03 (שלום ת"א) לייטנינג מצתים נגד מדינת ישראל
תא 009848/04 (שלום חיפה) דז'נאשוילי מישל נגד מדינת ישראל - משרד האוצר אגף המכס והמע"מ ואח'
בשא 015631/04 (שלום חיפה) מדינת ישראל - משרד האוצר - אגף המכס והמע"מ נגד MAVRIKOS IMPORTS SA ואח'
הפ 001118/05 (שלום חיפה) גיא קרד נגד מדינת ישראל
הפ 2007113/03 (שלום ת"א) בר דקל נגד מדינת ישראל/האוצר/אגף המכס ומע"מ/מח' תפיסות וחקירות
תא 044198/03 (שלום ת"א) אביז'דיד יעקב ואח' נגד מדינת ישראל/אגף המכס
תא 018518/03 (שלום ת"א) שחורי תקשורת סלולרית נגד מדינת ישראל, אגף המכס והמע"מ
תא 107252/00 (שלום ת"א) קשר אור נגד מדינת ישראל – אגף המכס והמע"מ
תא 164884/02 (שלום ת"א) אבנוע נגד מדינת ישראל - אגף המכס והמע"מ
עא 165/92 (מחוזי ירושלים) מדינת ישראל נגד יוסף לוי, עסקי מזון
הפ 200335/04 (שלום ת"א) מדינת ישראל בית המכס נגד חברת רד ג'ורג'יה יבוא ויצוא ואח'
בג"ץ 7309/05 (ביהמ"ש העליון) DNA Tecnologies ואח' נגד מר ראובן פסח ,הממונה על היטל היצף ואח'
עא 7308/00 (ביהמ"ש העליון) שר האוצר ואח' נגד ט.ל.ש טבק יבוא שיווק והפצה
תא 099086/00 (שלום ת"א) אופטקס מרכז האבטחה הישראלי ואח' נגד מדינת ישראל אגף המכס ומע"מ
תא 105458/97 (שלום ת"א) מדינת ישראל נגד גסטטנר (ישראל)
בשא 005926/04 (מחוזי ת"א) עמרם אבנר נגד פקיד שומה נתניה
תא 000195/01 (מחוזי חיפה) י.גיל אימפורט ואח' נגד מדינת ישראל-אגף המכס
פשר 00159/04 (מחוזי ת"א) א.צ.ברנוביץ ובניו (1985) נגד בנק הפועלים ואח'
עא 2910/98 (עליון) אריה חברה לקלפים נגד מדינת ישראל אגף המכס ומע"מ
תא 091454/99 (שלום ת"א) ארגנטולס נגד מדינת ישראל (אגף המכס ומע"מ)
תא 007743/03 (שלום רשל"צ) אס.די.אר שריון יבוא ושיווק נגד דקל מחסני ערובה
עש 001083/99 (מחוזי ת"א) אמקור מקררים נגד מנהל המכס ומע"מ
עש 000242/00 (מחוזי ת"א) אלכס אוריגינל נגד מנהל המכס ומע"מ
עא 000219/03 (שלום חיפה) בעלי האוניה "אלבטרוס 1" ואח' נגד מדינת ישראל משרד האוצר אגף המכס ומע"מ
תא 037461/97 (שלום ת"א) א.ד.י. מערכות סטריאו נגד לביא ציון הפצת סטריאו לרכב ואח'
נושאים נוספים

פסק דין

"תפקידו של השופט הוא להכריע בסכסוך המובא בפניו. לשם כך עליו לקבוע את הדין  שלפיו הסכסוך יוכרע. בקביעה זו הוא משמש לעיתים קרובות "פה למחוקק". הוא חוזר על לשון החוק. הוא אינו יוצר כל נורמה חדשה. כך לרוב, אך לא תמיד. ישנם מקרים ("המקרים הקשים") שבהם קביעת הדין כרוכה ביצירת הדין. ודאי כך בפיתוח המשפט המקובל. כך גם בפירוש טקסט שנוצר על ידי אחר (רשות מכוננת, רשות מחוקקת, צדדים לחוזה, מצווה) בכל המקרים האלה אין דין קודם או שבדין הקודם טמון חוסר וודאות. במצבים אלה השופט יוצר דין חדש.

ביצירת הדין החדש על השופט לשאוף להגשמתן של שתי מטרות מרכזיות.האחת,גישור על הפער בין המציאות החברתית לבין המשפט. עליו להתאים את המשפט למציאות החיים המשתנה. השניה, הגנה על החוקה וערכיה. עליו להגן על חוקי היסוד ועל ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לשם כך עליו לפעול באובייקטיביות. עליו להיות רגיש להסכמה החברתית, עד כמה שזו קיימת. עליו לקיים את אמון הציבור בהגינותו".

(א'. ברק, "השופט בחברה דמוקרטית" (הוצאת  אונ' חיפה-כתר-נבו (2004), עמ' 407).

דבריו אלו של כב' הנשיא ברק עמדו לנגד עיני עת  התלבטתי והכרעתי בתיק זה.

בתיק  זה הוגשה תובענה בסדר דין מהיר על סך 37,600 ₪.

התובעת, חברה פרטית העוסקת ביבוא ושיווק שעוני יוקרה טוענת, כי יש לחייב את הנתבע לשלם לה את סכום התביעה, שכן, ביום 22.12.1997 שלחה חברת שופרד משוויץ במשלוח אווירי חבילה שבה היו אמורים להיות להיות תכשיטי זהב ושעוני יד בערך כספי של 114,024 פרנק שוויצרי עבור התובעת. טוענת התובעת, כי המשלוח התקבל בארץ ע"י הנתבע ואוחסן בכספת המטענים של ממ"ן וכי הנתבע קבע ביום 28.12.1997 שהטובין ישוחררו מידיו רק לאחר תשלום מס קניה בסך של 25,865 ₪ בתוספת מע"מ, וזאת על סמך רשומון היבוא בלבד.

טוענת התובעת,כי ביצעה את תשלום מס הקניה כפי שהתבקשה ולאחר מכן הוצא המשלוח מקופת ממ"ן כשהוא ארוז באריזתו המקורית ונלקח למכון התקנים על פי הנהלים של קבלת טובין מהסוג הנ"ל, אך מה רבה הייתה תדהמתה כאשר עם פתיחת האריזה ע"י נציג המכון ונציג התובעת התברר,  כי אין במשלוח הנ"ל תכשיטים ושעונים אלא אך קטלוגים ומגזינים זרים, אשר הוכנסו לחבילה, תוך תחבולה של מאן דהוא, בכדי שהחבילה תראה כחבילה השוקלת את משקל הטובין שצויינו ברשומון הייבוא.

נציג התובעת הגיש תלונה במשטרת ישראל, דרש את השבת הכספים ששילם ליצואן בחו"ל ופנה בדרישה למנהל הנתבע מר מתי טלית להשבת מס הקניה על בסיס הוראות סעיף 150 לפקודת המכס (נוסח חדש) (להלן – "פקודת המכס").

עוד טוענת התובעת, כי חברת שופרד השוויצרית זיכתה את התובעת במלוא סכום המשלוח שכן הוכח עפ"י דו"ח השמאי כי אירוע החלפת התכשיטים והשעונים במגזינים לועזיים התרחש בחו"ל לאור העובדה, כי  סוג המגזינים שנמצאו בחבילה, לא נמכרו בארץ. להוכחת טענה זו צירפה התובעת את נספח "ט" לכתב התביעה, ואף שלחה העתק מכתב זה לנתבע, אך הנתבע סירב להשיב לתובעת את דמי מס הקניה ששילמה מאחר ולטענתו דרישת התובעת אינה עומדת בתנאי סעיף 150 לפקודת המכס.

עוד טוענת התובעת, כי התנהגות הנתבע באי השבת דמי מס הקניה עולה כדי עשיית עושר ולא במשפט.

כבר בשלב זה אומר כי אין מקום להיזקק לעילה על פי דיני עשיית עושר ולא במשפט,  מפאת קיומו של דין ספציפי בנושא השבת מס.

מנגד טוענת הנתבעת, כי לא קמה לתובעת הזכות להחזר מס קניה ע"פ סעיף 150 (1) לפקודת המכס, שכן, הסעיף חל במקרה שהטובין אבדו בעודם בפיקוח המכס או לפני כן. כמו-כן סעיף 150 (2) לא חל במקרה דנן שכן אין מדובר כאן באי התאמה אלא באובדן או בגניבה.

עוד טוענת הנתבעת טענת שיהוי וכי לאחר חלוף זמן רב כל כך ממועד שחרור הטובין נגרם לנתבעת "נזק ראייתי" באשר המסמכים אשר היו ברשות הנתבעת בוערו.

התביעה נוהלה בהליך של  "סדר דין מהיר" ועל כן יהיה פסק דין זה מנומק, ככל הניתן,  בתמצית כהוראת תקנה 214טז(2) לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד- 1984, לרבות התיאור המובא לעיל.

דיון

נראה לי כי מקור המחלוקת שבין הצדדים הנן מהו הפירוש הנכון לסעיף 150 לפקודת המכס (נוסח חדש), הקובע כדלקמן:

 "150. החזרת מכס ששולם.

המנהל רשאי להחזיר מכס או לוותר על תשלומו, כולו או מקצתו, באחת מאלה:

(1) הטובין אבדו, הושמדו, ניזוקו או נעזבו לרשות המכס, בין בעודם בפיקוחה ובין לפני כן;ובלבד שלא תוגש תביעה להחזרה או לויתור אחרי שסולקו הטובין מפיקוח רשות המכס.

(2) הטובין סולקו מפיקוח רשות המכס ותוך ששה חודשים לאחר סילוקם נתגלו בהם אי-התאמה לתנאי המכר או ליקוי, שהיו קיימים בהם בשעת סילוקם;ובלבד שהתביעה על החזרה או ויתור הוגשה מיד לאחר הגילוי האמור והוכח להנחת דעתו של גובה המכס כי לא היה בטובין כל שימוש בישראל, או אם היה שימוש, לא היה זה אלא השימוש שגרם לגילוי אי-התאמתם לתנאי המכר או לגילוי ליקוי שהיה קיים בהם בשעת סילוקם ואילולא אותו שימוש לא היו אי ההתאמה או הליקוי ניתנים לגילוי".

הוראות הפקודה הוחלו על חוק מס קניה (טובין ושירותים), תשי"ב – 1952 מכח סעיף 29(ג). 

בפנינו שאלה רבת פנים, אשר להכרעה בה נצרכים שיקולים רבים. אין חולקין כי המס מבטא פגיעה בזכות הקניין, המעוגנת בסעיף 3 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, אותה משיתים השלטונות על הפרט (ראו: א' יורן "המהפכה החוקתית במיסוי בישראל" משפטים כג (תשנ"ד) 55). ברם, זכות הקניין אינה חזות הכל. שומה עלינו לזכור כי גבייתו של מס מן האזרחים הכרחית לתפקודה התקין של המדינה המודרנית וחיונית היא לקיומה.

דברים דומים נפסקו מפי הנשיא (אז השופט) א' ברק בע"א 165/82 קיבוץ חצור נ' פקיד שומה רחובות, פ"ד לט(2) 70,  כדלקמן:

"מס אינו עונש. מס אינו פגע רע שיש לדכאו. מס הוא צורך חיוני שיש לקיימו".

יתר על כן, השאלה בנוגע לפגיעת דיני המס בקניין הפרטי כרוכה בשאלה הכללית בדבר היקף ההגנה על זכות הקניין. המדינה המודרנית, ששוב אינה אך "שומר לילה", אינה יכולה להימנע מלהתערב בשוק הפרטי, ומלהסב בנסיבות מסויימות פגיעות בזכות הקניין הפרטי. משום כך, אין הגדרתו של הקניין, והגדרתה של הפגיעה בו, לצורכי המשפט החוקתי זהות להגדרות המוכרות במשפט הפרטי. ההגנה על זכות הקניין אינה  אבסולוטית, ותכופות נגזר עליה להתמודד עם ערכים מתחרים, עד שתבוא לכלל האיזון הראוי. 

וכך קבע כב' הנשיא ברק בעניין  קיבוץ חצור, בעמ' 77-76:

"...לעתים עשוי השופט למצוא עצמו במצב, שבו לשון החוק נשארה סתומה, שכן לא עלה בידו לחשוף מתוך החוק ותולדותיו מטרה חקיקתית, שתדריך אותו בהסרת הספק. במקרה זה על השופט לפרש את חוק המס על רקע עקרונותיה הכלליים של השיטה. אחד מאותם עקרונות כלליים, שהוא רלוואנטי לחקיקת מס, הוא השמירה על חופש הפרט ועל הקניין הפרטי וההגנה עליהם מפני התערבות שלטונית. בהניחו עיקרון זה נר לרגליו ובהעדר כוונת מס ספציפית, עשוי השופט להגיע למסקנה, השוללת הטלת מס שיש בו פגיעה בחופש הפרט ובקניין. זאת, לדעתי, המשמעות, שיש ליתן לעיקרון, שחוק מס יש לפרש באופן דווקני".

 נראה כי על פי סעיף 150 לפקודת המכס,  המחוקק הסדיר השבת מס שנגבה על טובין שלא ניתן היה לעשות בהם שימוש בישראל, תוך שהוא מסר לשיקול דעתו של המנהל אם הדבר אכן "הוכח להנחת דעתו".

במקרה שבפנינו ניסתה הנתבעת לטעון, בין היתר שהתובעת לא הצליחה להוכיח את הבסיס העובדתי המקים את העילה להפעלת הסעיף הזה ואף הועלה חשד של מעשה תרמית מצד התובעת.

בין נטל ההוכחה הנהוג במשפטים אזרחיים לבין הנטל במשפט הפלילי, נמצא גם מיתחם הפעולות המינהליות, שקרוי "הראיה המינהלית".

הפסיקה העוסקת ב"ראיה המינהלית", אכן קיבלה את העקרון שבד"כ הראיות להן נזקקת רשות סטטוטורית, אינן חייבות ללבוש לבוש של ראיות הקבילות בדיני הראיות. היא רשאית לבסס החלטותיה על ראיות ללא סיוע. מקום שבד"כ נדרש סיוע, והכלל סוכם: "מה שדרוש בדרך כלל הוא כי יובא בפני הרשות חומר שאדם סביר היה רואה בו יסוד מספיק להחלטתו ... בשים לב לתוכן ולאדם שמסר אותו" (בג"ץ 159/84 שאהין נ'  מפקד כוחות צה"ל,  פד"י לט(1) 327).

אך כאשר יש בהחלטת המנהל להטיל דופי באדם ו/או בישות משפטית לא יעלה על הדעת שיסתפק במבחני "סבירות" בלבד. לעיתים נדרשת מידת הוכחה מוגברת במשפט האזרחי מכוח דין ספציפי. יש והדרישה נובעת מטיב העניין הנדון. כך הוא כאשר נדרשות ראיות בעלות משקל מוגבר בנושאים בהם מעורבת טענה של מעשי מירמה, או עבירות פליליות. במשפט האזרחי שבו מיוחסת לבעל דין פעולת מירמה, הונאה, ביצוע עבירה פלילית וכיוצא באלה, נפסק "שאך טבעי הוא שבית המשפט היושב לדין בהליך אזרחי ידרוש הוכחה יותר קרובה לתוצאות מן המבחן הרגיל, אם מיוחסת לבעל הדין מרמה ולא למשל רשלנות..." (ע"א 260/82 סלומון נגד אמנון, פד"י לח(4) 253). הדגש מושם לא על מידת ההוכחה המוגברת אלא על דרישה לראיות במשקל גבוה יותר, ככל שהעניין חמור ורציני יותר.

בפסיקה הועלו גם הרהורים על קיומה של רמת הוכחה שלישית, לא אזרחית ולא פלילית. גישה זו לא נתקבלה בפסיקה (אלא במקרים של הליכים משמעתיים ספציפיים). נפסק שרק שתיים הן מידות ההוכחה ולא שלוש אלא שהמשקל הסגולי של הראיות ("כמות" ו"רצינות") יכול להשתנות לפי חומרת העניין שבמחלוקת.

במקרה דנן – מקובלת עלי הגישה שנדרשת מידה מוגברת של ראיות, קרי, ראיות במשקל גבוה מן המקובל במשפט אזרחי רגיל. מדובר בייחוס של התנהגות פלילית של ממש, גם אם הוא נובע מהליך אזרחי. בנסיבות כאלה, ראוי לדרוש מן המנהל מידת הוכחה אזרחית מוגברת, וזאת במיוחד ביחס לקיום יסוד "ההונאה".

התובעת היא חברה מכובדת, ייבואנית וותיקה בתחום, עם נפח פעילות ייבוא של פי עשרות מונים מהייבוא הספציפי הנדון. התובעת שילמה מכס בהינתן העובדה כי תכולת החבילה הכילה את הטובין שצויינו ברשומון הייבוא. התובעת הוכיחה, כי לקחה את הטובין לבדיקה במכון התקנים ושם  נפתחה החבילה ונמצאו אותם  מגזינים.

התובעת הוכיחה כי קיבלה החזר כספים מהיצואן באירופה, בגין טובין אלו, ואך טבעי הוא שלא תשלם מס קניה או מכס בגין טובין  שלא היו קיימים בחבילה. התובעת פנתה במכתבים למנהל המכס, בסמוך לקרות האירוע ואין זה מקובל עלי כי נגרם נזק ראייתי כלשהוא לנתבעת ואם נגרם כזה, אין לה להלין אלא על עצמה, על התמשכות הבירורים והצורך  להגיע לדיון  משפטי בנדון.

יתרה מזו, במסגרת קדם משפט ניסיתי להביא את הצדדים להסדר דיוני ולהשארת המחלוקת אך לצד המשפטי. נציגת המדינה טענה שאין לעשות כן, שכן "באמתחתה" ראיות כבדות משקל, היכולות למוטט את גירסת התביעה בקשר לסדר התרחשות האירועים ולהוכיח חוסר תום-לב של התובעת.

להפתעתי, לא הצליחה נציגת המדינה להביא ולו בדל ראייה כזה, מעבר להעלאת חששות חסרות בסיס על סמך תיק אחר בו זכתה התובעת  (בעניין אחר) במשפט כנגד המדינה  ותו לא.

עמדת הפרקליטות כי בזכייה הנ"ל "נודפת ריח" לא טוב ובבסיסה תחבולה אינה מקובלת. משניתן פסק דין שהפך חלוט ע"י בית משפט מוסמך במדינת ישראל, התוצאה היא שהתובעת צדקה בהליך הנ"ל ומקוממת עמדת הנתבעת בהעלותה את ההליך הקודם כנימוק בהטלת דופי בתובעת.

התובעת זכאית להשבת סכום התביעה וזאת, לאור העובדה כי סעיף 150(1) לחוק קובע, כי הנתבעת רשאית להחזיר סכום מכס ששולם לה, בגין טובין שאבדו/נגנבו, בטרם הגיעו לפיקוחה, בתנאי כי לא הוגשה תביעה להחזרה לאחר שחרור הטובין מפיקוח הרשות.

יש לדחות את טענת  הנתבעת, לפיה המקרה הנדון, אינו עונה על תנאי הסעיף הנ"ל, הואיל  והתביעה הוגשה לאחר שהמשלוח הוצא, כשהוא סגור ובאריזתו המקורית,  מפיקוחה של הנתבעת, ונפתח לראשונה רק במכון התקנים, הכל לפי נוהלי הנתבעת עצמה.

 

מדובר בטענה בלתי סבירה, המרוקנת את הסעיף מתוכן, תוך התעלמות בחוסר תום לב, מהנוהג המוכר והקיים בפועל ע"י הנתבעת בכ-90%-95% מהמקרים (כמפורט בסעיף 7 (א) 4 לתצהיר הנתבעת, ובעמ' 6 לפרטיכל ביהמ"ש) לפיו משלוח אשר אינו נפתח ואינו נבדק פיזית ע"י הנתבעת, אלא, עובר ביקורת מסמכים בלבד, ומועבר כשהוא סגור, למכון התקנים, ורק שם נפתח לראשונה, לצורך זיהוי וסימון.

לחילופין, התובעת זכאית להשבת המס, לפי הוראות סעיף 150 (2) לחוק, מאחר והיא פנתה בתביעה לנתבעת, מייד עם פתיחת המשלוח לראשונה במכון התקנים, ומייד עם גילוי דבר גניבתם/אובדם של הטובין, אשר צריכים היו להיות בתוך המשלוח, עפ"י מסמך הרשימון, ואשר כלל לא הגיעו לישראל, וכן מאחר והתובעת הוכיחה, במסמכים שצורפו לכתב תביעתה ולתצהיר מטעמה, כי הטובין כלל לא הגיעו לישראל, ולפיכך, לא עשתה בטובין החסרים הנ"ל "שימוש" בישראל.

התובעת זכאית להשבת המס וזאת לאור העובדה, בה מודה הנתבעת, כי המשלוח לא נפתח מעולם על ידי הנתבעת, לצורכי בדיקה וביקורת, אלא, שוחרר והועבר על-ידה ובאישורה, ישירות אל מכון התקנים, כשהוא סגור, באריזתו המקורית, וכן לאור העובדה (כמפורט במסמכים שצורפו לכתב התביעה ולתצהיר התובעת), כי למחרת השחרור, נפתח לראשונה המשלוח, ע"י עובדי מכון התקנים. אין כל הוכחה להחלפת האריזה המקורית, וגם אין מקום לטענת הנתבעת, בחכמה שלאחר מעשה, שהתובעת יכלה לבקש פתיחת האריזה במחסן ממן".

לתובעת המשחררת עשרות משלוחים, מאותם ספקים, לא היתה כל סיבה לחשוד שהקופסא אינה מכילה את השעונים והתכשיטים.

לדידי, "אין ליקוי" או "אי התאמה" חמורים יותר מאשר למצוא מגזינים תחת שעונים ותכשיטים.         

לאור התוצאה שאליה הגעתי איני רואה צורך לבחון אם קיימת לתובעת הזכות להשבת הכספים ע"פ סעיף 6 לחוק מיסים עקיפים (מס ששולם ביתר או בחסר) תשכ"ח –1968 .

לא אוכל לסיים פסק דין זה מבלי לציין את תחושתי כי אזרחים ובעלי עסקים במדינת ישראל מתמודדים יום יום עם טלטלות השוק, מיתון, שביתות, נזקי אינתיפאדה, מצב מלחמה וכו', אך מובן הוא כי יצפו לשלם מס הכנסה על הכנסה שהשיגו, מע"מ בגין שירותים ומוצרים  שצרכו ומכס בגין טובין שייבאו לארץ. כפי שאין זה הוגן לדרוש מאזרח תשלום מס הכנסה על הכנסה שלא היתה לו, אין כל הגיון לדרוש מכס בגין טובין שלא קיבל מחו"ל. כל פרשנות אחרת לס' 150 לפק' המכס היתה מחטיאה את תפקידו של שופט במדינה דמוקרטית כפי שהדברים הובאו בפתיח פסק דין זה.           

סוף דבר 

לאור כל האמור לעיל נראה לי כי נכון וצודק לקבל את התביעה כפי שהוגשה בפני.

אי לכך מחייב אני את הנתבעת לשלם לתובעת את הסך של 37,600 ₪ בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק, מיום הגשת התביעה ועד לתשלום המלא בפועל. כמו"כ תשלם הנתבעת לתובעת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך כולל של 15,000 ₪ בתוספת מע"מ.

 

 

ניתן היום י"א בחשון, תשס"ה (26 באוקטובר 2004) בהעדר הצדדים.

 

מנחם קליין, שופט

 

לראש העמוד