לאחר מעמד הר סיני וקבלת חוקים ומשפטים הצטווה לעלות שוב להר סיני: "ואל משה אמר עלה אל ה' אתה ואהרון נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל, והשתחוויתם מרחוק. וניגש משה לבדו אל ה' והם לא ייגשו, והעם לא יעלו עימו". כתוצאה מעליה זו אנו קוראים על ברית שנכרתה בין ה' לבני ישראל - ברית האגנות: "ויכתוב משה, את כל-דברי ה', וישכם בבוקר ויבן מזבח תחת ההר, ושתים עשרה מצבה לשנים עשר שבטי ישראל, וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עולות, ויזבחו זבחים שלמים לה' – פרים. ויקח משה חצי הדם וישם באגנות, וחצי הדם זרק על המזבח. וייקח ספר הברית ויקרא באוזני העם, ויאמרו כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע. ויקח משה את הדם ויזרוק על העם, ויאמר הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם על כל הדברים האלה".
מדוע היה צורך בברית זאת? מדוע לא ניתן היה להסתפק במעמד הר סיני?
בדברינו לפרשת יתרו עמדנו על האפקט ההפוך שהיה למעמד הר סיני על עם ישראל. במקום שהמעמד ייצר התקרבות של בני ישראל אל ה', כמצופה: "ויאמר ה' אל משה הנה אנוכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עימך", וכן "במשוך היובל המה יעלו בהר", גרם המעמד דווקא לריחוק של העם מה': "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר ואת ההר עשן, וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק. ויאמרו אל משה דבר אתה עימנו ונשמעה, ואל ידבר עימנו א-לוהים פן נמות".
החמצה הזו באה לידי ביטוי במלוא היקפה בפרשת משפטים, אשר רוחה של ההתרחקות שורה אליה: תחילת הפרשה ("ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם") מחוברת לסופה של פרשת יתרו העוסקת בציווי התחליפי של ה' אל משה לדבר אל בני ישראל (במקום דיבור ישיר של ה' לעם ישראל). כפועל יוצא מכך, כל המשפטים נמסרים לעם ישראל באופן עקיף ולא ישיר.
לאור דברים אלו נשיב על השאלה שהוצבה קודם לכן ונסביר כי ברית האגנות החליפה את הברית שהיתה אמורה להיכרת במעמד הר סיני ("אם שמוע תשמעו בקולי, ושמרתם את בריתי") ושנכשלה. אלמלא היה התרחק העם בהר סיני היתה הברית נכרתת אז, על ההר עצמו ("במשוך היובל המה יעלו בהר").
ברית האגנות הנזכרת בפרשתנו מהווה, לפיכך, את האירוע המכונן החדש ביחסי ה' ובני ישראל המושתת על הדיבור העקיף בין ה' לבני ישראל. ה' מצווה את בני ישראל – אבל באמצעות משה. בני ישראל כורתים ברית עם ה' – אך באמצעות קרבן על גבי המזבח. הדיבור הישיר והקשר הבלתי אמצעי – נעדרים. האם מדובר במצב הרצוי – לא בהכרח, ומעת לעת נמצא נסיונות לפרוץ את המסגרת העקיפה ולעצב סוג אחר של קשר, כפי שנקרא בפרשות הבאות.