תביעות נזיקין
רקע:
ביום חמישי, ה - 13.11.03, פרצה שביתה כללית בנמלי חיפה ואשדוד בעקבות פריקת אוניה ברציף של מספנות ישראל. ביום ראשון, ה - 16.11.03, הגישו רשות הנמלים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, בקשה לבית הדין לחייב את ההסתדרות להפסיק את השביתה. בין הדין דן בענין בדחיפות, ונתן את החלטתו ביום 17.11.03.
ההחלטה:
בית הדין הארצי הורה להסתדרות להקפיא את הליכי השביתה, והורה לעובדי רשות הנמלים לחזור לעבודה בו ביום. בית הדין אף הורה לעובדים לעשות מאמץ מיוחד על מנת להתגבר על הפיגורים שבפריקת האוניות העוגנות בנמלים.
בד בבד, הורה בית הדין לממשלה להקפיא את ההליכים הקשורים לשינוי המבני בנמלי הים, ולהקפיא את ההיתר שניתן למספנות ישראל לספק שירותי פריקה, טעינה והחסנה בשטחן, וזאת עד לגיבוש הסכמה במסגרת מו"מ בין הממשלה להסתדרות.
איך ההחלטה קשורה לשאלת הפיצויים בגין נזקי השביתה במשק?
פסקה אחת מההחלטה תסביר את הכל:
בסעיף 4 להחלטה, לאחר שציין את דבריו של עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, בדבר הנזק הרב שהשביתה בנמלים גורמת למשק, מנמק נשיא בית הדין, השופט אדלר, מדוע הורה להסתדרות להקפיא את הליכי השביתה:
"עם כל ההבנה לחששם ולזעמם של עובדי הנמלים אשר צפו בכניסת האוניה לרציף מספנות ישראל, לא היתה הצדקה לשביתה בת ארבעה ימים. אין כל פרופורציה בין הנזק והפגיעה שנגרמו לעובדים על יד הכנסת האוניה לבין הנזק שנגרם למשק בגין השביתה"
מעניין מאד. בית הדין הארצי קובע,בדרך אגב, שלא היתה הצדקה לשביתה בנמלים. ממש כך. למעשה, השופט אדלר מבסס כאן, אולי בלי כוונה, עילת תביעה כנגד ההסתדרות והועדים בגין הנזקים שנגרמו עקב פעולתם האגרסיבית והבלתי פרופורציונית במסגרת השבתת הנמלים. הרי ברור, לפי פסק הדין בעניין מפעלי רכב אשדוד בע"מ נ` ציזיק (שסקרנו אותו בגליונות הקודמים), שגם לשביתה יש כללים, ואם פעולת השביתה היא בלתי מידתית וחסרת פרופורציה, השובתים עשויים לחוב אישית בנזיקין (גם אם השביתה חוקית).
אז מי שרוצה להגיש תביעה בגין נזקי השביתה בנמלים - הדרך סלולה עבורו. אולם לא רק זה. נכון שדבריו של השופט אדלר התייחסו למקטע אחד של השביתה הארוכה - השבתת הנמלים, אולם הסכר כבר נפרץ, וכעת נכון יהיה לבחון האם היתה פרופורציה בין הנזק והפגיעה שנגרמו לעובדי המדינה ששבתו, ובין הנזק שנגרם למשק כתוצאה מהשביתה. התקדים כבר קיים
בש"א 511/03 רשות הנמלים ואח` נ` הסתדרת העובדים החדשה, החלטה מיום 17.11.03.
לראש העמוד