עו"ד גיל נדל, גלעד פז
לאחרונה, פרסמה הממשלה את תזכיר חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ג-2012. הצעת חוק זו הינה פועל יוצא של המלצות וועדת טרכטנברג ותכליתה הינה לתרום לקידום התחרות באחד הענפים המשפיעים ביותר על כיסו של הצרכן הישראלי - ענף המזון.
תזכיר זה מבקש לקדם את התחרות בענף המזון בעיקר בהקשר של דיני ההגבלים העסקיים.
החוק החדש טומן בחובו מספר איסורים, אשר סנקציה פלילית בצידם ואשר נועדו למנוע מקמעונאים בתחום המזון לפעול בדרכים שונות הן על מנת לנתב את הצרכנים הישראלים לרכוש מוצרי מזון דווקא מתוצרתם של יצרנים מסוימים והן על מנת להשפיע על רמות המחירים בשוק.
לדוגמא, נאסר על קמעונאי להתערב מול ספק בעניין המחיר לצרכן אותו גובה קמעונאי אחר. בכך מבקשת הצעת החוק לאסור מצב שבמסגרתו תתערב רשת מזון גדולה, שהיא בעלת כח והשפעה גדולים, במחיר לצרכן אותו תגבה רשת מזון קטנה עבור מוצרים שמייצר יצרן מסוים המוכר בשתי הרשתות.
איסור נוסף נוגע לכך שספקים (יצרני מזון) לא יוכלו לעסוק בסידור המוצרים על המדפים בחנות קמעונאית זו או אחרת.בכך מבקשת הצעת החוק למנוע מצב שנציגיו של יצרן מזון גדול יסדרו את מוצריהם על מדפיה של רשת מזון כלשהיא, קטנה או גדולה ובאמצעות סידור זה "יבליטו" את מוצריהם ו"יצניעו" את מוצריהם של המתחרים.
ספקים גדולים שמחזור המכירות שלהם לקמעונאים עולה על 200 מיליון בשנה, יהיו כפופים למגבלות נוספות, בנשוא הקצאת שטחי מכירה למוצר אותו מספק אותו ספק, רכישת מוצרים מספקים אחרים ע"י אותו קמעונאי.
בנוסף על כך, קמעונאיים גדולים, שמחזיקים לפחות ב-3 חנויות ומחזור המכירות שלהם עולה על 250 מיליון ש"ח בשנה, יהיו חייבים לקבל אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים לפתיחת חנות נוספת ב"איזור ביקוש".
עבירה על איסורים אלה מהווה עבירה פלילית, שדינה הינו עד שלוש שנות מאסר.
הצעת החוק החדשה נועדה, הלכה למעשה, לתת לממונה על ההגבלים העיסקיים כלי אכיפה שיאפשרו לו לרסן את ה"שחקנים" הגדולים בענף המזון.
בנוסף, החוק החדש יחייב את הקמעונאים לפרסם מחירים בצורה פומבית יותר משהייתה בעבר, על מנת לאפשר השוואת מחירים.
אנו סבורים, כי הצעת החוק החדשה הינה אכן צעד חשוב באשר לקידום התחרות בענף המזון בישראל.
[תזכיר חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ג-2012]