גיל נדל משרד עורכי דין

 

פיקוח על יצוא ציוד דו שימושי

עוד בנושא
תקנות חדשות בנושא סימון מוצרי מזון המכילים חפץ
האם ניתן לבצע "הרמת מסך" לצורך גביית חוב מחברת סוכני מכס?
עדכון פסיקה: ליצרן יש זכות להגביל יבוא חוזר של מוצריו לישראל
מניעת מימוש אשראי דוקומנטרי בשל חריג המרמה - עדכונים
עוד בנושא
ספק זר שהפיק חשבוניות פיקטיביות לא יוכל לתבוע על אי-תשלום
העליון קבע: אין לתבוע בישראל חברת שמאות בלגית בגין נזק למטען
הגבלים עסקיים: פטור חדש לחברות ספנות בהסדרים תפעוליים
החל מ-2014- חובת סימון חדשה במוצרי מזון: שומן טראנס
אין חובה לתת העדפה לתוצרת הארץ בהתקשרות לאחר ביטול מכרז
תביעת ביטוח נגד יצרנית המקררים Sharp לא תתברר בישראל
מכשיר חכם לכל כיס? על הרפורמה בייבוא מכשירים סלולריים לישראל
בית המשפט העליון מעכב הליכים בתביעה נגד KIA העולמית
על טעות חקיקתית בנוגע לרישום מועד עלייה לכביש
העונש על תיאום מחירים בתחום ההובלה האווירית
תיקון 42 לחוק מס ערך מוסף
מרחיבים את העסק לחו"ל – על המיסוי כבר חשבתם ?
סחורה נגנבה ממחסן מטענים? המחסן יישא בתשלום מסי היבוא
סקירה: האם להקים "סניף" או "חברת בת" בישראל
חוות-דעת של רואה חשבון או יועץ מס - יצירה ספרותית?
מחלוקת בין ספק דני למפיצו הישראלי- תתברר בדנמרק
רעידת אדמה וצונאמי ביפן- "כח עליון"?
מכולה גנובה תושב לבעליה החוקיים
שביתה ברכבת: מכה לבעלי המטענים ?
בית המשפט: יש למכור סחורה המוחזקת בנמל - ושאלת הבעלות בה תוכרע בעתיד
איסור על הכנסת מוצרים נוזלים לאירופה - האם הדיוטי פרי צריך להזהיר?
יצואן בטחוני שחטא לא יצא נשכר
חברת גוטקס הורשעה בבית המשפט בהטעיית המכס והתחמקות ממסים
אכיפת פסקי-דין זרים בישראל- כדאי להכיר
נזק ברכב "וולבו" מיובא מצדיק את גרירת וולבו העולמית להתדיינות בארץ
החובה לוודא מסירת כתב תביעה נגד יבואן פלסטיני - לא בכל מצב
מי הגורם שישא בעלויות אחסנה והשמדת טובין מזויפים? בית המשפט עושה סדר בעניין
האם נזקי רטיבות למטען כתוצאה מגשם הם "כוח עליון"?
מתי תחויב חברה זרה שהגישה תביעה בישראל בהפקדת ערובה?
יבואן: כיצד יש להתגונן מפני מכירה לחברה המצויה בקשיים?
יבואנים אישיים הגישו עתירה כנגד משרד התחבורה בעניין אי מתן רישיונות יבוא לרכבים מארה"ב
יבואן כלבים יפצה את תנועת "תנו לחיות לחיות"
המסע של כתב טענות אל מחוץ לשטחי מדינת ישראל
תיקונים לאמנות ADR ו – RID להובלת חומרים מסוכנים במשאיות וברכבות
יום עיון מיוחד ליצואנים ישראליים
על החרמת מוצרי יהודה ושומרון על ידי הרשות הפלסטינית
תובענות ייצוגיות – חלק ב'
עסקת אשראי דוקומנטרי – עקרון ההתאמה
נדחתה טענת "פורום בלתי נאות" כנגד תביעת יצואן ישראלי
מוצרי הלבשה – סימון על פי צו הגנת הצרכן
חיטוי אריזות ומשטחים העשויים מעץ
חובת דיווח על הכנסה והוצאה של כספים מישראל
בית המשפט:החוזה הבלתי חתום עם ספק שירותי הלוגיסטיקה – מחייב.
הסתמכות על ייעוץ משפטי תספק הגנה כנגד אישום פלילי? לא בהכרח
בית המשפט –מהי הודעה מוקדמת סבירה בטרם ביטולו של הסכם הפצה?
בית המשפט: אי הפעלת זכות העיכבון מלמדת על ויתור מצידו של בעל הזכות
תביעה משפטית – הנמל איבד את המכולה – הנמל ישלם את דמי האחסנה
בית המשפט: מלכודת לצורך קיזוז חוב לא נחשבה כנגועה בחוסר תום לב
בית המשפט- שיווקת סחורה הנושאת פרטי יבואן אחר ללא הסכמתו – תשלם !
חברות קשורות וערך העסקה לצורכי מסי יבוא - חלק ראשון
בית המשפט: חסינות רשות הדואר לא תחול במסגרת פעילותה כתאגיד בנקאי
פקיד רישוי: קיבלת שיקים פתוחים והעובד שלך גנב אותם-מי אחראי?
המצאת כתבי בי-דין לסוכן מכס בעבור יבואן מהרשות הפלסטינית
מה קורה כאשר לא נחתם הסכם מסודר
יבואן: שילמת עמלות מיותרות לדעתך? אל תישן על זכויותיך
המשטרה תפסה רכב והחזיקה בו לזמן ממושך ובלתי סביר - המשטרה תפצה
תביעה כנגד ספק סיני – פרוצדורה ליברלית של בית המשפט
נדחתה טענת יבואן – "שימשתי כגורם פורמאלי בלבד"
יבואנים אישיים של רכב: משרד התחבורה עיכב את הנפקת רישיונות היבוא, ובשל כך נאלץ לשלם יותר מיסים
מי נחשב למורשה מטעם חברה זרה לצורך קבלת כתבי בי-דין?
סימון טובין ביבוא לאיחוד האירופי
"המצאה למורשה" - פטנט משפטי בהגשת תביעות כנגד צדדים שאינם ישראלים
טיפים לסחר בינלאומי נבון בתקופת משבר כלכלי
הלחימה בדרום - כח עליון?
בית המשפט ביטל מכירת טובין במכרז של המכס
מתי ניתן לעכב מימוש אשראי דוקומנטרי?
מה עושים במקרה של חובות אחסנה? - חלק שני
היכן ניתן לתבוע ספק סיני שהפר חוזה? – חלק שני
היכן כדאי לתבוע ספק סיני שהפר חוזה?
אשדוד בונדד תחשוף כיצד קבעה את המחירים של אגרקסקו
מה עושים במקרה של חובות אחסנה? - חלק ראשון
איזו אגרה צריך לשלם בתביעה לביטול גרעונות?
בית המשפט המחוזי זיכה יבואן מעבירת הטעייה לפי חוק הגנת הצרכן
ההסכמים הבינלאומיים של מדינת ישראל יכולים לעזור לך!
נמל אשדוד לא חויב בפיצוי בגין מכולה שנעלמה
סיגריות שנגנבו ממסוף מטענים: המסוף יפצה, המכס לא יחזיר את המס
עיכבון סחורות בידי מחסן ערובה – גם כאשר היבואן אינו צד לחוזה
על בטחון ויציבות בסחר הבינלאומי – מסע בעקבות החקיקה והפסיקה במדינת ישראל
תיקון לצו הגנת הצרכן – סימון טובין
מי מגן על חיילי המילואים ?
הסחורה בבעלות הספק עד לפרעון מלא של התשלום - על סעיף שימור בעלות שלא תפס
לתשומת לב היצואנים - צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים)
תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה), תשס"ו-2006
מבזקי הקהילייה האירופית - יולי 2006
על קריסת המשא ומתן בסבב הנוכחי של ארגון הסחר העולמי
גרימת נזק ראייתי, או - מה קורה כאשר הנתבע איבד, ברשלנותו, מסמך שיכול להיות לעזר לתובע ?
הובלה-האם המוביל רשאי לעכב/לקזז טובין וכספים בגין חוב כספי?
תביעות נזיקין-פיצויים בגין נזקי השביתה במשק
תביעות נזיקין-לציבור התעשיינים, היצואנים והיבואנים: אחריות למוצרים פגומים - ישראל וארה"ב
חדשות הקיהלייה האירופית-שיווק והפצה של חומרים מסוכנים בקיהלייה האירופית
תביעות נזיקין - פיצויים בגין נזקי השביתה במשק
תביעות נזיקין- פיצויים בגין נזקי השביתה במשק - עדכון
מחסומי סחר בלתי מכסיים - חיטוי וסימון אריזות עץ - דרישות חדשות
יבוא מזון לארה"ב - חובת מתן הודעה מוקדמת
מי ישא בתשלום דמי השהיית מכולה? - עדכון פסיקה
תביעות נזיקין נגד המדינה
משרד הבריאות ישלם 800 אלף שקל ליבואנים שנפגעו בשל פרשת רמדיה
חברת חממה עתרה לבג"ץ: טוענת כי יבואני בוטנים מופלים מול היצרנים
דמי הרשאה- סיום הסאגה המשפטית
ייצוגית בגין אי-סימון שיעור ריכוז העגבניות בקטשופ: התובע הייצוגי חזר בו
בקיצור נמרץ: חוק קידום התחרות בענף המזון
איסור תחרות בלתי הוגנת ביבוא- עדכון פסיקה
מותחן רצועה או מסב למערכת תזמון? ביקורת על הנחיית הסיווג של המכס
מתי ידון בית המשפט בסכסוך המערב גורם זר?
חברת ביטוח תוכל לתבוע בישראל מחסן בלגי בגין נזק למטען
בית המשפט ביטל פסק-דין שניתן בהיעדר הגנה נגד יבואן פלסטיני
תובענות ייצוגיות נגד רשויות המס
בית המשפט: לא נפלה הטעייה בסימון אחוז עגבניות בתרכיז עגבניות
מפיץ שהפר הסכם הפצה לא יחויב בפיצוי
תביעות הקשורות לנזק למטען מיובא יפוצלו בין ישראל לאנגליה
העליון: יש לאחד דיון בתביעות ייצוגיות בתחום סימון רכיבי מזון
הצעה לתיקון חקיקה: כללים אחידים למתן תעודת הכשר
הוכרעה מחלוקת לגבי מיזם משותף ליצוא פירות לשווקים בחו"ל
על חובותיו של נמל אשדוד בנושא טיפול ביצוא גרוטאות
האם רשות המיסים יכולה להרים את מסך ההתאגדות לצורך גביית חובות מיסים?
פסק-דין תקדימי בעליון: רשות המיסים מנועה מלבצע הרמת מסך עצמית
תשלום דמי חגים לעובדים
אי-התאמה בתוכן מטען מיובא לא מאפשרת עצירת אשראי דוקומנטרי
התקבלה תביעת מחסן נגד יבואן: זכות העיכבון הופעלה כדין
בית המשפט: ממן אחראי לנזק בשל אי שמירת מטען בקירור
מחלוקת בין חברה ישראלית לחברה מברה"מ תתברר בישראל
בית המשפט העליון קבע: לא כל הפרה מזכה בפיצוי מוסכם
גם בהעדר הסכם כתוב ניתן להכיר בעסקת קונסיגנציה ללא מחירי מינימום
מחלוקת בין חברת תעופה ירדנית לנציגתה בישראל לא תתברר בארץ
על קו הגבול שבין יבוא אישי ליבוא מסחרי של רכב
סנקציות בגין סחר אסור עם איראן
באילו מקרים לא תכובד תניית שיפוט ייחודית לבימ"ש זר?
לידיעת היצואנים: הנחיות בנוגע ליצוא מוצרי קוסמטיקה לקהילייה האירופית
יבואן בלעדי שניסה לחסום יבוא מקביל ותביעתו נמחקה- ישלם הוצאות
נזק למטען שנשלח מארה"ב ליוון? הדיון המשפטי יתקיים בישראל
המהפכה בתקינת מוצרים מיובאים יצאה לדרך
בית המשפט העליון: בנק יוכל לתבוע בבית משפט בישראל חברה בלגית בגין עסקת יהלומים
בית המשפט: פסק בורר בענייני סחר בינלאומי יכובד ולא יבוטל
בית המשפט: יינתן רישיון לכלי רכב של בטר פלייס שגילם יותר משנה
בית המשפט: אין הסכם בלעדיות? אין צו מניעה נגד יבוא מתחרה
תביעה נגד חברת הובלות איטלקית תעוכב ולא תידון בישראל
משרד החקלאות יפצה יבואני איילים בגין מיזם שנכשל
בעקבות עתירה לבג"צ: יבואן חלקי חילוף לטלוויזיה יהא פטור מהצגת אישור מכון התקנים כתנאי ליבוא
קניין רוחני
בית המשפט: לעיתים דרישת הון עצמי מיבואן רכב אינה מוצדקת
בית המשפט העליון: מפיץ בלעדי שהסכם הפצה עימו בוטל- לא יפוצה
בית המשפט: הקפדה יתרה על העדפת תוצרת הארץ במכרזים
בית המשפט: "מכולה" = מכולה 04 רגל
בית המשפט: לא הוכח הסכם בלעדיות ולכן לא יינתן צו מניעה נגד יבוא מתחרה
העליון: סכסוך בין מפיצים מתחרים ימתין להכרעה בתביעת מפיץ נגד יצרן
ביהמ"ש: ביטול אישור כשרות למוצר מזון לא מצדיק תביעה ייצוגית
הדרך להיות מאושר עוברת ברשות המסים
בית המשפט: לא יינתן הישבון על גרוטאות ברזל שמקורן בכלי רכב
האיחוד האירופי מחריף את הסנקציות נגד רוסיה בתחום הסחר הבינלאומי
עיכבון של סחורות בידי סוכן אוניה
עוסקים ויבואנים שימו לב - מסלול אכיפה וענישה חדש ומרתיע בחוק הגנת הצרכן
עדכון ליבואנים: גם רשות המכס מבקשת לעיין בתיקים משפטיים
בית המשפט העליון: מוביל אווירי לא חייב להמשיך להטיס קופים לניסויים רפואיים
בג"צ: המדינה לא רשאית להתערב בניהול מתקני הסגר פרטיים
מחסן יפצה יבואן בגין נזק למטען עץ
הודעה על יצוא חומר מסוכן צריכה להימסר מראש
הממונה על הגנת הצרכן- התובע, השופט והתליין ?
הגברת התחרות וייעול הליכי הייבוא - על הסיכון בחריגי שיקול הדעת
נדחתה בקשה לייצוגית בגין ייחוס סגולות ריפוי למוצר דבש
העסקת שחקן כדורגל זר מהווה "יבוא" נכס בלתי מוחשי החייב במע"מ
קיזוז כספים
ניתן למסור תביעה נגד חברה זרה לחברת הבת שלה בישראל
האם ניתן להכיר בחובות אבודים לצורך החזר תשלומי מע"מ, בלו ומס קניה
תביעה נגד מוביל יבשתי זר לא תידון בישראל
איסור ייחוס סגולות ריפוי למוצר מזון - עדכוני פסיקה
האם דרישת האיחוד האירופי לסימון מוצרים מההתנחלויות הינה חוקית?
רק באמריקה: קנסות של עשרה מליון דולר על יבוא בלתי חוקי של פרקטים מעץ
מתי יש לפצות יבואן בגין נזק שנגרם במהלך אחסנה?
בית משפט השלום בתל אביב: ניתן לתבוע מחסן מטענים מארה"ב בבית משפט בישראל בגין נזק שנגרם למטען
הזכות לפרטיות מול פומביות הדיון
הנמל לא יפוצה על נזק לציוד הרמה בשל פגיעת משאית
היבואן נגד מדינת ישראל
רשות ההגבלים העסקיים – יבוא אישי ככלי לקידום תחרות
בית המשפט הכיר ביבואנית רכב כנציגה רשמית של יצרנית הרכב לצורך הצגת כתב תביעה כנגדה
עידן גרעיני חדש והשפעותיו על חברות ישראליות גלובליות
עוד בנושא

עו"ד גיל נדל, עו"ד הילה וולגמוט, רו"ח (משפטן) עמית זומר

 

כל אדם המעוניין לעסוק ביצוא או שיווק ביטחוני של ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני ושירותים ביטחוניים מחויב לפעול על פי חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז- 2007 ועל פי התקנות והצווים מכוחו של חוק זה.

הרשות המוסמכת במדינת ישראל ליישום חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני הינו אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון. מטרותיו של אפ"י – לפקח ולאכוף את החוק ובכך לממש את המדיניות והאינטרסים של מדינת ישראל בכל הנוגע למניעת זליגה של טכנולוגיות רגישות, מידע וציוד ביטחוני.

 

לצידו של משטר הפיקוח על היצוא הבטחוני קיים משטר פיקוח נוסף, והוא משטר הפיקוח על יצוא ציוד דו שימושי.  הכוונה היא לציוד אשר נועד למטרות אזרחיות אך יכול לשמש גם את התעשיות הבטחוניות.

 

ציוד דו-שימושי יכול להיות קשה לזיהוי אפילו ליצואן עצמו שכן יתכן שהיצואן אינו עוסק ביצוא ציוד בטחוני, הציוד אינו מיועד לשימוש בטחוני ואף המזמין אינו לקוח מהתחום הבטחוני. בכל זאת, יצוא טובין דו-שימושיים יהיה חייב ברישון יצוא ובהיעדר רשיון מתאים, חשוף היצואן לסנקציות הקבועות בחוק, וביניהן קנס ואף מאסר!

 

במסגרת מאמר זה נדון בציוד ה"דו-שימושי" אשר לצורך יצואו ממדינת ישראל נדרשת הצגת רישיון יצוא, באופן קבלת הרישיון ובסנקציות הקבועות בחוק כנגד יצואן שפעל ללא רישיון מתאים.

 

מדובר בתחום סבוך אשר מצריך ייעוץ מקצועי מתאים, הרגולציה העוסקת בענין זה הינה סבוכה ומורכבת, ולעיתים היצואן אינו מודע כלל ועיקר לכך שהמוצר שהוא מייצא מפוקח על ידי משטר כזה או אחר.

 

 

רקע כללי

 

הפיקוח על היצוא הביטחוני ממדינת ישראל מושתת על "חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז- 2007" [להלן: "החוק") ועל התקנות והצווים מכוחו. בחקיקה ראשית ומשנית זו, מוסדר מארג הפיקוח על יצוא ביטחוני ממדינת ישראל של ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני ושירותים ביטחוניים ובמסגרת זו פורסמו רשימות פיקוח המגדירות מהו הציוד, הידע והשירותים המפוקחים, הדרושים רישיונות שיווק ורישיונות יצוא.

 

תכלית החקיקה הראשית והמשנית בנושא זה אשר מוגדרת בחוק, היא "להסדיר את הפיקוח של המדינה על יצוא של ציוד ביטחוני, על העברת ידע ביטחוני ועל מתן שירות ביטחוני, וזאת מטעמים של ביטחון לאומי, יחסי החוץ של המדינה והתחייבויותיה הבין-לאומיות ולשם שמירה על אינטרסים חיוניים אחרים של המדינה".

 

חוק זה עוסק בפיקוח גם על יצוא של ציוד בטחוני מובהק וגם על יצוא ציוד דו-שימושי שנמכר לשימוש בטחוני.

 

יצוא ציוד דו שימושי מפוקח:

חומרים וציוד שנועדו מעיקרם לשימוש אזרחי והמתאימים גם לשימוש בטחוני מוגדרים בחוק כ"ציוד דו שימושי". קל לראות כי הגדרה רחבה זו יכולה לכלול מגוון רחב של חומרים וציוד אשר על אף שנועדו לשימוש אזרחי, יכולים להתאים גם לשימוש בידי כוחות בטחון שהינם כוחות מזוינים או גוף משטרה מדינתי, גופי מודיעין וכד'. 

"ציוד דו שימושי מפוקח" מוגדר בחוק כציוד דו שימושי הכלול ברשימת הטובין והטכנולוגיות דו-שימושיים שנקבעה בידי הסדר ואסנאר ואשר נועדו לשימוש בטחוני, או ציוד דו שימושי אחר שקבע שר הבטחון בצו.

 

הסדר ואסנאר אליו מפנה החוק הינו הסדר בינלאומי שנחתם בין מדינות רבות בהולנד בשנת 1996, המכיל את רשימת הציוד הדו-שימושי, תוך סיווג ל-9 קטגוריות: חומרים מתקדמים, עיבוד חומרים, אלקטרוניקה, מחשבים, טלקומוניקציה, בטחון מידע, חיישנים ולייזרים, ניווט ואוויוניקה (מערכות מחשבים בכלי טיס), ימי, הנעה. [להלן: "רשימת ואסנאר"].

 

יצוא טובין אשר מפורטים באחת מהקטגוריות הנ"ל ואשר מיועד לכוחות בטחון, חייב ברישיון אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני ("אפ"י") השייך למשרד הביטחון.

 

 

יצוא ציוד דו שימושי:

ציוד דו שימושי שאינו מיועד לכוחות בטחון, פטור מרשיון יצוא שמנפיק משרד הבטחון, אך כפוף למשטר פיקוח של משרד ממשלתי אחר- משרד הכלכלה (לשעבר: התמ"ת).

 

צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין שירותים וטכנולוגיה דו- שימושיים), תשס"ו – 2006 ("הצו"), אשר נכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2007קובע כי לא ייצא אדם טובין או טכנולוגיה מן המפורטים ברשימת ואסנאר אלא על פי רשיון מאת מנהל מינהל הכימיה ואיכות הסביבה במשרד התמ"ת [משרד הכלכלה היום].

 

הצו מחריג את הציוד הדו-שימושי המפוקח, אשר הפיקוח על יצואו בסמכות משרד הבטחון כפי שהובהר לעיל.

במילים אחרות, ציוד דו שימושי שנועד לשימוש בטחוני כפוף למשטר של משרד הבטחון וציוד דו שימושי "רגיל" כפוף למשטר פיקוח של משרד הכלכלה

 

עולה, כי באחריותו של כל יצואן לבחון היטב, אם הטובין או הטכנולוגיה המיוצאת מופיעים ומפורטים ברשימות ואסנאר. אם הטובין המיועדים ליצוא מופיעים ברשימות על היצואן לפנות לקבל רישיון יצוא מהרשות המוסמכת המתאימה – בהתאם למשתמש הסופי;

אם הטובין אמורים להיות מיוצאים למשתמש בטחוני יפנה היצואן לאגף לפיקוח על יצוא בטחוני במשרד הבטחון ואם הטובין אמורים להיות מיוצאים למשתמש אזרחי – עליו לפנות למנהל כימיה במשרד הכלכלה לשם קבלת רשיון יצוא.

 

כך לדוגמה, באם נניח שיצואן מקבל הזמנה ליצוא מערכות קשר ניידות ואישיות, אשר עשויות לשמש הן כאמצעי עזר אזרחי (למשל לטובת מטיילים במהלך ניווט), או לשימוש גופים צבאיים או משטרתיים, מדובר בטובין דו- שימושיים, ולכן עליו לבחון מי הוא המשתמש הסופי. כאשר המשתמש הסופי הינו למשל גוף המארגן טיולים, אזי הוצאת הרשיון תהא דרך משרד הכלכלה, וכאשר המשתמש הסופי יהא אורגן צבאי/משטרתי או גוף אחר העוסק בביטחון, אזי הוצאת הרשיון תהא דרך אפ"י.

 

לשם ההמחשה ניטול דוגמא למצב של יצואן אשר מייצא תוכנת מחשב/ניווט המשמשת לשליטה מרחוק בכלי תעופה קטנים ("התוכנה"). מחד ניתן לומר כי מדובר בתוכנה אשר ייעודה הינו שימוש אזרחי שעיקרו ניווט טיסנים וכלי תעופה קטנים אשר ישמשו ויסווגו כצעצועים. מאידך, בשל הפרשנות הרחבה של הפרטים המנויים בהסדר ואסנאר המכילה גם את השימושים האפשריים במוצר ולאו דווקא מסתפקת בייעודו הראשי ושמו ותיאורו המילולי של המוצר בעת שיווקו, גם כאשר מדובר במוצר "תמים" לכאורה, ניתן לטעון כי ניתן להשתמש בתוכנה לשימושיים צבאיים כדוגמת ניווט "טיסנים מתאבדים", ניווט כלי טייס בלתי מאוישים לצרכי איסוף מודיעין וסיוע בזמן אמת לכוחות לחימה בשטח בנוי וכו'.

 

בהתאם לניתוח לעיל, ניתן לומר כי מדובר במוצר העונה להגדרת "טובין- דו שימושיים" כהגדרתם בחוק ובצו. במצב הדברים לעיל ובהתאם לאמור בסימן ב' לחוק, מדובר בייצוא המצריך הוצאת רישיון רלוונטי, ללא קשר לזהות המשתמש הסופי אליו מיוצאת הסחורה ואי קבלת הרישיון כאמור תגרור סנקציות אגרסיביות מכוח החוק כפי שיוסבר בהרחבה להלן.

 

תהליך רישוי ציוד דו שימושי:

 

בקשה למתן רשיון יצוא לציוד דו שימושי תוגש כאמור למנהל כימיה במשרד הכלכלה, תוך ציון המשתמש הסופי בציוד. הרשות רשאית לדרוש מסמכים או פרטים נוספים הדרושים לה לצורך בדיקת הבקשה בתוך 10 ימי עבודה מיום קבלת הבקשה. הרשות תעביר את הבקשה למשרד הבטחון ולמשרד החוץ לשם קבלת עמדתם בתוך 15 יום מיום קבלת הבקשה.

בתוך 20 יום לכל היותר מיום קבלת הבקשה או בתוך, לכל היותר, 10 ימים מיום שהומצאו לה הפרטים הנוספים, על הרשות להשיב לבקשה. [במקרים חריגים רשאית הרשות או השר להאריך את התקופה].

אם יש מחלוקת בין הרשות לבין משרד הבטחון או משרד החוץ, יובא העניין להכרעת ועדת מנכ"לים, בה חברים מנכ"ל משרד הכלכלה, מנכ"ל משרד החוץ ומנכ"ל משרד הבטחון. אם לא התקבלה הכרעה שם, יובא העניין בפני ראש הממשלה להחלטתו.

המבקש יכול לערער על החלטת הרשות בפני ועדת מנכ"לים בתוך 14 ימי עבודה מיום שנמסרה לו ההחלטה.

 

סנקציות:

 

המבצע יצוא ביטחוני בלי שיש בידו רישיון יצוא ביטחוני או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות החוק, דינו מאסר של 3 שנים או קנס של עד 6 מיליוני₪. כאשר הייצוא הינו למדינת אויב או שמדובר בציוד מסווג או שמדובר בציוד אשר לגביו פורסמה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, החוק מעניק את האפשרות להטיל 5 שנות מאסר או קנס בגובה 10 מיליוני ₪.

 

המבצע יצוא של ציוד דו שימושי בניגוד לדין או בהעדר רישיון יצוא, יחולטו הטובין על כל אמצעי ההובלה שהשתמשו בהם להובלתם וכן, היצואן או היבואן של הטובין או סוכנו, או שולח הטובין וכל המנסה להשיטם, דינו - מאסר שנתיים או קנס פי שלושה משווי הטובין או משווי אמצעי ההובלה ששימשו להובלתם, הכל לפי הסכום הגדול יותר.

 

הערות:

 

לא למותר לציין כי בדו"ח מבקר המדינה נמתחה ביקורת חריפה על העדר אכיפה מספקת בתחום, כך שאנו צופים כי בעתיד הקרוב תתהדק האכיפה בנושא הפיקוח על יצוא ציוד דו שימושי, בין היתר על ידי רשות המכס האמונה על ביקורת ביצוא.

 

אנו סבורים כי לאור מורכבות הרגולציות והחשיבות הרבה אשר מיוחסת לאכיפת הנושא על ידי המדינה, מומלץ ליצואן המתלבט להיעזר בייעוץ מקצועי לשם בחינת מכלול הנתונים והרגולציה ולשם סיוע בהחלטה האם נדרשת הוצאת רישיון כזה או אחר.