עו"ד גיל נדל
עיסקת סחר בינלאומי טומנת בחובה סיכונים מיוחדים בשל המרחק הגיאוגרפי והתרבותי בין הצדדים לעיסקה. המשבר הכלכלי הנוכחי דורש אמצעי זהירות מיוחדים, כמו גם בחינה מחדש של העלויות הנלוות. עו"ד גיל נדל מספק טיפים חיוניים.
1. כיום, חשוב מתמיד להקפיד על הסכם התקשרות מסודר המסדיר את זכויותיהם וחובותיהם של הצדדים. עיסקת סחר בינלאומי נמצאת מטבעה במצב של אי ודאות מסוים של הימצאות בצדדים במקומות שונים, בשיטות משפט שונות ובאופני התנהגות עיסקית אחרים, וקיומו של חוזה מפורט יוכל להסיר חלק מהאי וודאות הקיימת. חוזה הדוק ומסודר יוכל לסייע לצדדים לאכוף את זכויותיהם וישמש גורם מרתיע מפני הפרות פוטנציאליות. כדאי להתייחס למצבים כמו איחור באספקה, אי התאמה, נוהל החזרות ותיקונים ועוד. יתירה מזאת, על חלק ניכר מהחוזים למכר טובין בינלאומי חלה אמנת בינלאומית הקובעים הסדרים שהם בבחינת ברירת מחדל. אם רוצים לסטות מהסדרים אלו - חייבים לקבוע זאת זאופן מפורש.
2. במצב משברי, בו איתנותם של הספקים מתערערת, רצוי להימנע ככל האפשר מביצוע תשלום מראש, על מנת למנוע מצב שבו הספק יטול את הכסף ולא יספק את הסחורה. מומלץ לעבור לשיטת תשלום של תשלום כנגד מסמכים (CAD) ככל שהדבר אפשרי. גם אם יש צורך לעבוד עם מכתב אשראי (LC ) מומלץ להתמקח עם הבנקים על עמלות פתיחת מכתבי האשראי. יש מרווח תמרון בתוך העמלות. כמו כן, כדאי לעמוד על כך שפרעון מכתב האשראי לא יהיה על אתר (at sight), אלא להכניס אלמנט של אשראי ספקים, וזאת על מנת לתת שהות מספקת להתמודד עם מקרים של תרמית באמצעות הוצאת צו מניעה שיאסור על הבנק לשלם את מכתב האשראי . גם בדיקה דקדנית של אי התאמות בין מכתב האשראי לבין חשבון המכר ומסמכים נלווים תוכל למנוע מצבים בלתי נעימים של הספקת סחורה בלתי מתאימה.
3. בדיקת הטובין לפני המשלוח: מומלץ יותר מתמיד להיעזר בשירותי בדיקת הטובין לפני המכלתם ומשלוחם לישראל, על מנת למנוע משלוח סחורה לא מתאימה. עלות זאת הינה שולית בהשוואה לנזקים שנגרמים כתוצאה מקבלת סחורה לא מתאימה והעלויות המשפטיות הנלוות.
4. ביטוח: עלות זניחה של ביטוח יכולה לספק פתרון הולם למקרי נזק פיזי. רצוי לרכוש פוליסת ביטוח משלימה גם כאשר קונים את הסחורה בתנאי CIF, שכן לא תמיד ניתן לסמוך על הפוליסה שהספק יקנה עבורנו. חשוב לעבור היטב על היקף הכיסווי הביטוחי. לעיתים הוספת כיסוי כרוכה בעלות זניחה. עוד מומלץ לנתק את תחולת הפוליסה מתנאי המכר, באופן שאכן הפוליסה תחול ממחסן היצואן למחסן היבואן
5. הובלה ושילוח: לעיתים מדובר בפערי הובלה משמעותיים ביותר. מומלץ לקבל הצעות מחיר ולהשוות ביניהן. יחד עם זאת, לא תמיד הזול יותר הוא הטוב יותר. בכל מקרה, זהו זמן טוב לרענן את ההסדרים עם ספקי ההובלה והשילוח.
6. עם ירידת מחירי הסחורות ניתן להתמקח עם הספקים על תשלומים ששולמו על משלוחי עבר שנמצאים בדרך ושמחיריהם ירדו. אמנם סביר להניח שהספק לא יתן זיכוי כספי, אך הוא יכול לתת הטבות מחיר או תנאים טובים אחרים במשלוחים עתידיים.
7. תשלומי מכס: בעידן של חסכון בעלויות מומלץ לבדוק את תשלומי המכסים בעת היבוא. יתכן ומתבצעים תשלומי יתר כתוצאה מסיווג מוטעה, הכללת עלויות עודפות בערך לצורכי מכס, אי ניצול הסכמי הסחר, ועוד. קביעת ישיבה עם יעוצים בתחום לא תזיק.
8. ביטוח סיכוני / סחר חוץ: ליצואנים מומלץ לבטח את משלוחי היצוא בביטוח סיכונים. הביטוחים ניתנים על ידי חברות ביטוח מהמגזר הפרטי וכן על ידי החברה הממשלתית "אשרא".
9 מודיעין עסקי: מאגרים שונים מספקים מידע רב על חברות הנמצאות בקשיים כספיים. קבלת מידע שכזה תסייע להפחתת סיכונים.