עו"ד גיל נדל
עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחום ייבוא אישי של כלי רכב לישראל כמו גם יבואנים אישיים לרכב, הגישו לאחרונה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב כנגד מדיניות משרד התחבורה שלא לתת רישיון יבוא לרכבים המיובאים מארה"ב הדורשים החלפת פנסים.
מדובר ברכביהם של יבואני רכב ביבוא אישי אשר ייבאו לישראל רכבים מתוצרת מדינות נפט"א (ארה"ב, קנדה, מקסיקו) שאינם מיובאים לישראל ביבוא סדיר ואשר בהם מותקנים פנסי חזית סימטריים העומדים בתקינה אמריקאית.
עד לאחרונה, נהג משרד התחבורה לתת רישיון יבוא מותנה לרכבים האמריקאיים, בו צוין כי רישום הרכבים האמריקאיים בישראל, היינו מתן רישיון רכב [להבדיל מרישיון יבוא], מותנה בהתאמת הפנסים לדרישות החובה בישראל, שינויים לפנסים אסימטריים, ובבדיקת מעבדה מוסמכת בארץ בתחום פנסי חזית אסימטריים כנדרש בישראל.
אלא שכיום, עקב החמרת מדיניות משרד התחבורה, מעוכב שחרורם של הרכבים בישראל חודשים ארוכים, תוך שמתבקש מהיבואנים להוכיח קיומם של פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ברכב עוד בשלב של טרם היבוא [כזכור הרכב מיובא מארה"ב ועל כן קרוב לודאי שמותקנים בו פנסים בהתאם לדרישות התקינה האמריקאית]. דרישה זו אינה מאפשרת עוד מתן רישיון יבוא מותנה בבדיקת הפנסים שיוחלפו לאחר היבוא כפי שהיה נהוג עד כה ולמעשה מונעת יבוא של חלק נכבד מהרכבים האמריקאיים לישראל.
יודגש, כי רישיונות יבוא ואף רישיונות רכב כבר ניתנו בעבר, לחלק נכבד מדגמי הרכבים האמריקאיים. היינו, פנסי החזית שהוחלפו בדגמים רבים של רכבים אמריקאיים כבר נבדקו ואושרו על ידי המעבדה המוסמכת שעל בסיס בדיקותיה ניתנים רישיונות רכב. לכן, אין ספק שקיימת אפשרות מעשית להתאים את פנסי החזית לדרישות החובה בישראל.
אלא שכאמור, מדיניותו החדשה של משרד התחבורה דורשת פנסים מקוריים העומדים בתקינה אירופאית ולא מאפשרת החלפתם בפנסים מתאימים, על אף שהחלפה כזו אפשרית, ואושרה בעבר.
בעתירה נטען כי במדיניותו החדשה פוגע משרד התחבורה בעותרים ובכלל יבואני הרכב ביבוא אישי פגיעה חמורה, אשר מקורה, ככל הנראה, בלחץ יבואני הרכב הרשמיים שעינם צרה ביבוא הרכב האישי המתפתח. עוד נטען כי מדיניותו החדשה של משרד התחבורה מהווה סטייה ממדיניות קודמת, עליה הסתמכו יבואני הרכב ביבוא האישי, מנוגדת לדין ולהסכמי הסחר עליהם חתומה מדינה ישראל וככל הנראה היא נגועה בחוסר תום לב, בשרירותיות, בחוסר סבירות קיצוני, תוך עירוב שיקולים זרים באופן הפוגע בכללי השוויון ובזכויות יסוד להם מחויבת רשות מנהלית בישראל, וממילא גם אינה מידתית ועל כן מתבקש בית המשפט הנכבד לפוסלה.
העתירה הוגשה על ידי משרדנו – עורכי הדין גיל נדל והילה וולגמוט.
עת"מ 49409-11-10 עמותת איגוד יועצי ונותני שירותים בתחום ייבוא אישי של כלי רכב לישראל נ' משרד התחבורה.