עו"ד גיל נדל, עו"ד הילה וולגמוט
לאחרונה, קבע בית המשפט המחוזי מרכז כי חברה שרכשה 053 כלי רכב מבטר פלייס ואשר טרם שוחררו מפיקוח
המכס, תוכל לקבל רישיון יבוא ממשרד התחבורה לשחרור ולמכירת כלי הרכב, אף שאין ברשותה הון עצמי של 7
מיליון ש"ח כנדרש בצווים הרלוונטיים.
בית המשפט קבע כי בנסיבות בהן מדובר במספר מצומצם יחסית של כלי רכב אשר נרכשים במסגרת פירוק, אין
הצדקה לעמוד על דרישות משרד התחבורה ככתבן וכלשונן שאחרת הדבר יביא למצב בלתי צודק.
עובדות המקרה וטענות הצדדים:
המחלוקת התעוררה בתיק בקשר עם רכישת נכסיה ופעילותה של קבוצת בטר פלייס ע"י חברת גרין אי וי בע"מ.
הנכסים הרלבנטים שנרכשו הינם כ 053- כלי רכב שטרם שוחררו מפיקוח המכס, וכן מערכות לטעינת חשמל
והחלפת מצברים.
משרד התחבורה טען כי מאחר ולחברת גרין אי וי בע"מ, רוכשת כלי הרכב, אין הון עצמי בסך של 7 מליון ש"ח,
דרישה בה מחוייב יבואן רכב על פי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים )יבוא רכב ומתן שירותים לרכב( תשל"ט –
8771 , הרי שלא ניתן להנפיק רשיון יבוא הדרוש לצורך שחרור הרכבים ישראל.
מנגד, טענה חברת גרין אי וי בע"מ כי בנסיבות המיוחדות של המקרה אין מקום להחיל עליה את דרישת צו
הפיקוח.
הכרעת בית המשפט:
בית המשפט קיבל את עמדת החברה הרוכשת לפיה בנסיבות העניין אין מקום להחלת הדרישה הקבועה בצו
הפיקוח.
ראשית, נקבע כי מאחר ודרישות צו הפיקוח מיועדות ליבואנים המייבאים אלפי כלי רכב בשנה ופועלים במשך
שנים, ואילו בענייננו מדובר במספר כלי רכב מצומצם יחסית שנרכש בפירוק, שתצטרף לכמות הקטנה יחסית
שכבר שווקה ] 733 רכבים[.
יצוין כי בידי משרד התחבורה כבר הייתה ערבות בנקאית מידי החברה הרוכשת להבטחת התחייבויות הרוכשת
כלפי אלו שיקנו את כלי הרכב.
כמו כן, הרוכשת הסכימה ליידע את רוכשי כלי הרכב בדבר הנסיבות הללו, ובכך שלא תמשיך לפעול כיבואנית.
נימוק נוסף שציין בית המשפט בהחלטתו הינו כי אי מתן רישיון היבוא הנדרש לשחרור כלי הרכב יפגע קשות
בקופת הפירוק, בנושים ובבעלי כלי הרכב הנוסעים כיום בכבישי הארץ.
בית המשפט קבע כי במקרים יוצאים מן הכלל כמו זה שנדון, עמידת משרד התחבורה על התנאים לקבלת רישיון
יבואן ככתבם וכלשונם, תהפוך את כלי הרכב, הן אלו הנוסעים זה מכבר בכבישי הארץ והן החדשים, לאבן שאין
לה הופכין.
נפסק, כי כאשר מדובר בכמות קטנה יחסית של כ- 053 כלי רכב בלבד, וכאשר אין לדרישת ההון העצמי דבר עם
בטיחות כלי הרכב, דומה כי מכלול השיקולים של בית משפט של פירוק מחייבים שלא לעמוד על דרישת ההון
העצמי, ובכך לעשות צדק.
לאור זאת, קבע בית המשפט כי על משרד התחבורה להעניק לרוכשת רישיון יבוא למרות שאין בידה את ההון
העצמי הנדרש.
]פרק )מחוזי מרכז( 51555
-35-80 בטר פלייס ישראל )ח.ת.( 9002 בע"מ נ' גרין אי.וי. אופריישן בע"מ ואח',
החלטה מיום 88.1.80 . השופט אילן שילה[.
* * *
הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי
להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי
במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל
dfarb.comGill.Nadel@gol ו/או בטלפון 8042484 - .00